Home » D:News » 41 de ani de la zborul istoric al lui Dumitru Prunariu în spațiu. Cosmonautul român a vorbit despre „Orășelul stelar”, antrenamentele pentru zborul cosmic și întâlnirile cu Putin

Dumitru Prunariu, invitat la podcastul ALTCEVA
Publicat: 12.05.2022

Sâmbătă, 14 mai, se împlinesc 41 de ani de la de la primul și singurul zbor al unui cosmonaut român în spațiul cosmic.

La data de 14 mai 1981, Dumitru Prunariu devenea primul român care zbura vreodată în spațiul cosmic. În cadrul misiunii Soiuz 40, Prunariu avea să petreacă 7 zile, 20 de ore, 41 de minute și 52 de secunde pe orbita joasă a Pământului, alături de comandantul de origine ucraineană Leonid Popov.

„Lecturile lui Jules Verne, în mod indiscutabil, m-au influențat în ceea ce am făcut. Mi-a plăcut să visez. În momentul în care am citit De la Pământ la Lună am început să visez cum se poate zbura pe Lună, ce-o fi pe acolo”, a amintit Prunariu la podcastul ALTCEVA.

„Nici nu mă gândeam că voi ajunge într-adevăr cosmonaut”

Cosmonautul român a povestit cum au decurs antrenamentele timp de trei ani pentru zborul istoric în spațiu, de la momentul în care a fost selecționat, învățarea limbii ruse și pâna la viața din „Orășelul stelar” de lângă Moscova. În tot acest timp, Prunariu a fost mereu conștient de faptul că zborul spațial implică și riscuri, explicând că „4,5% din cei care au zburat în spațiul cosmic au dispărut în misiuni, fie la lansare, fie la aterizare”.

Cu toate acestea, Prunariu a recunoscut că a fost atras „din pură curiozitate”. „Nici nu mă gândeam că voi ajunge într-adevăr cosmonaut. Am zis Ce-ar fi să fac și altceva?”, a povestit cosmonautul.

Care este „scenariul de groază” pentru o misiune în spațiu?

În cadrul pregătirii pentru zborul cosmic, Prunariu a amintit că au existat mai multe scenarii prin care a trebuit să treacă, însă unul singur era „de groază”.

Dumitru Prunariu, invitat la podcastul ALTCEVA

„Scenariul de groază era dacă se întâmpla un incendiu în nava cosmică sau în stația orbitală. Este cel mai dificil scenariu pentru că focul consumă imediat oxigenul din atmosferă, atmosfera e închisă, ermetică, nu se regenerează imediat, și în condițiile acestea trebuie să faci tot posibilul să stingi incendiul, dar, dacă nu reușești, îmbraci costumul de scafandru cosmic, te retragi în nava ta cosmică, și dezermitizezi stația orbitală sau nava ta cosmică. Prin dezermiterzare, aerul iese, s-a terminat oxigenul, s-a stins incendiul, iar în condițiile astea trebuie să aterizezi cât mai repede pe Pământ cu nava ta, pentru că rezervele de oxigen care sunt strict pentru respirație, butelii speciale pe care le cuplezi la costumul de scafandru cosmic, care te protejează de vidul din exteriorul tău, ajung cam o oră și jumătate”, a explicat Prunariu la podcastul ALTCEVA.

Are încredere Dumitru Prunariu în promisiunile lui Elon Musk?

Prunariu a amintit, de asemenea, de faptul că, în ciuda tuturor declarațiilor „provocatoare”, colaborarea internațională pentru cercetarea și explorarea spațiului cosmic a continuat și va continua.

Întrebat dacă are încredere în Elon Musk și promisiunile făcute de cel mai bogat om din lume, Prunariu a răspuns că „da, deocamdată spun da”. „O să vedem. În orice caz, tot ce și-a propus până acum a realizat”, a adăugat cosmonautul român.

„Mai puțin cu Prunariu la televiziune”

În mod paradoxal, contribuția extraordinară a lui Dumitru Prunariu la istoria României a fost trecută în umbră, inclusiv de presa de la acea vreme.

„Abia în 1990, atunci când s-au schimbat lucrurile, fiind prieten bun cu Alexandru Stark (n.r. jurnalist român), acesta mi-a povestit de fapt ce s-a întâmplat în acea perioadă. Propaganda de la Comitetul Central a considerat că imaginea mea foarte pozitivă și atât de adulată de oameni, a unui tânăr curat, nevinovat, care nu face propaganda de partidă și care și-a riscat viața și a zburat în cosmos, poate să stârnească într-un fel o admirație deosebită față de mine și o rejectare a lui Nicolae Ceaușescu. Eroul care trebuia să fie promovat în România nu era decât el. Oricine altcineva, indiferent ce-a făcut, trebuia înfundat undeva. Toate ordinile acestea s-au transmis verbal. Au fost sunați (n.r. presa) de la Comitetul Central și li s-a spus Mai puțin cu Prunariu la televiziune”, a dezvăluit Prunariu la podcastul ALTCEVA.

Cum a ajuns soția lui Dumitru Prunariu să primească salutări din partea lui Vladimir Putin?

Totodată, Prunariu a vorbit și despre întâlnirile sale cu Vladimir Putin. „Am considerat că este oarecum politicos față de țara în care am devenit ambasador să port acea decorație supremă a lor pe care am primit-o de la președinte. Putin m-a sunat și mi-a spus Da, recunosc această decorație, aceasta vă obligă mult. Desigur, discuția a fost strict protocolară. Președintele Putin era o persoană interesantă. Era clar și se vedea că provine din servicii pentru că era foarte atent la orice se întâmplă în jurul lui și reținea detalii, care par nesemnificative pentru unii. În afară de aceasta, căuta întotdeauna să demonstreze măreția Federației Ruse ca urmaș al Uniunii Sovietice. Totdeauna se considera puternic. Deși stătea de vorbă foarte normal, omenește, cu tine, îți dădeai seama la un moment dat că el e cel care se impune deasupra pentru că asta este educația lui.”

„Am avut ocazia la o recepție, constatând că soția lui de atunci și soția mea erau născute în aceeași zi, aceeași lună, 6 ianuarie, i-am spus, Vladimir Vladimirovici, știți că soțiile noastre… Da, interesant. Peste câteva luni, ne întâlnim la o altă recepție, eram cam la un metru distanță, m-a recunoscut și mi-a transmis peste ceilalți Transmite salutări soției tale!. Toată lumea se uita mirată. Am ajuns acasă, i-am transmis soției și zice Cum să mă salute pe mine Putin? Ce-are el cu mine? De unde până unde?”, a povestit Prunariu.

Interviul integral cu Dumitru Prunariu la podcastul ALTCEVA cu Adrian Artene poate fi urmărit AICI:

Dumitru Prunariu este invitat la podcastul ALTCEVA cu Adrian Artene în ziua în care se împlinesc 41 de ani de la primul său zbor în spațiu

Prunariu: Fiii mei discutau la grădiniţă că tata a fost în delegaţie în Cosmos ca fiind ceva normal

Zborurile cosmice sunt o provocare pentru industria asigurărilor, a afirmat Dumitru Prunariu, singurul român care a zburat în spaţiu