Home » D:News » Fosilele dinozaurului care au inspirat fioroșii Velociraptori din Jurassic Park, vândute la licitație

Credit foto: AFP/CHRISTIE'S IMAGES LTD/ Profimedia
Publicat: 25.05.2022

Fosile rare de Deinonychus, specia care a inspirat înfățișarea și comportamentul feroce al Velociraptorului din Jurassic Park, au fost vândute pentru suma de 12,4 milioane de dolari în cadrul unei licitații.

Scheletul de trei metri, dezgropat în Montana, Statele Unite, include 126 de oase fosilizate de Deinonychus antirrhopus, specie care a trăit în urmă cu 115-108 milioane de ani, în timpul Cretacicului, conform casei de licitații Christie’s.

Paleontologul american Barnum Brown a descoperit pentru prima dată fosilele în 1931, iar descrierile de mai târziu ale animalului l-au uimit atât de mult pe scriitorul Michael Crichton, romancierul din spatele seriei Jurassic Park, încât a redenumit dinozaurul cu numele de Velociraptor, pentru a-i da o notă dramatică, indică Live Science.

Totuli, chiar și Deinonychus este un nume destul de înfiorător pentru cei care îi cunosc semnificația – „gheară groaznică” în greacă – o denumire adecvată pentru un carnivor cu gheare ascuțite. Cu toate acestea, chiar și paleontologul care a denumit specia în 1969, John Osteom de la Universitatea Yale, a recunoscut mai târziu că cea mai mare parte a oamenilor nu cunosc limba greacă și astfel nu puteau înțelege prea bine acest dinozaur.

Michael Crichton și noua imagine

Mulțumită redenumirii făcute de scriitor, atunci când fanii au văzut acest dinozaur pe care îl numeau Velociraptor, în seria televizată Jurassic Park, ei îl vedeau de fapt pe Deinonychus.

Cu toate acestea, fanii filmelor nu sunt singurii fascinați de această bestie. Paleontologii intră și ei în această categorie, mulți dintre ei fiind consternați să vadă cum un colecționar privat a pus mâna pe un asemenea specimen.

Persoanele fizice care cumpără fosilele nu sunt obligate să pună la dispoziție fosilele pentru a putea fi studiate de oamenii de știință. Chiar dacă cumpărătorii optează pentru expunerea acestora în muzee, ei le pot retrage oricând, ceea ce înseamnă că cercetătorii nu vor putea confirma sau infirma orice descoperiri făcute din scurt de colegii acestora.

Deinonychus, un dinozaur atipic

Deinonychus este o fosilă neobișnuită. Mărimea mostrei nu este deloc aproape de tiparul pentru speciile mari precum T. Rex – așa că asistarea la vânzarea unei asemenea fosile spectaculoase poate fi frustrantă.

„Ar fi trebuit expus într-un muzeu, nu pe masa unei case de licitații”, spune Thomas Care, paleontolog și profesor de biologie la Colegiul Carthage din Wisconsin, dar care nu a fost implicat în procesul de licitare. Scheletului în cauză îi lipsesc capul și alte câteva oase, așa că lipsurile au fost completate cu gips. „Este greu de imaginat cum un schelet de dinozaur atât de mic, care nu are nici craniu, s-a vândut la o asemenea rată prin comparație cu un T. Rex, care se vinde pentru 5 milioane de dolari”, a mai spus Carr.

Exemplarul vândut poartă numele de Hector, după legendarul războinic troian din Iliada lui Homer. Potrivit casei de licitații, Hector „este cel mai complet schelet găsit în specia sa care a fost descoperit vreodată”.

Hector, cel mai complet schelet găsit în specia sa

După excavarea din 2015, Hector a fost expus la Muzeul Național de Istorie din Danemarca, în cadrul expoziției „Regele Dinozaurilor”. Expoziția a putut fi vizitată între iunie 2020 și decembrie 2021 și-l înfățișa pe Hector alături de alte specii, printre care și T. Rex.

Cu toate acestea, Deinonychus nu s-a întâlnit niciodată în viața reală cu T. Rex, fiind vorba de perioade diferite de existență. Hector reprezintă una dintre fosilele speciilor de dinozauri care au ocupat locurile principale în casele de licitații în ultimii ani.

O schimbare în fizica Universului ar fi omorât dinozaurii. Gravitația, „vinovată“ de evenimentul de extincție?

O broască țestoasă străveche din Transilvania a supraviețuit extincției dinozaurilor