Home » Istorie » Fosilele bine conservate, o consecință a schimbărilor climatice din trecut

Fosilele bine conservate, o consecință a schimbărilor climatice din trecut

Credit: Sinjini Sinha et al., Scientific Reports 2021
Publicat: 11.03.2022

Un studiu al fosilelor excepțional de bine conservate, realizat de Universitatea Texas din Austin, a descoperit că este posibil ca temperaturile globale în creștere și schimbările rapide ale climei, de acum 183 de milioane de ani, să fi creat condiții de fosilizare în oceanele lumii care au ajutat la conservarea corpurilor animalelor marine decedate.

În ciuda faptului că provin din locații și medii marine diferite, fosilele observate au fost conservate într-un mod similar. Analizele geochimice au dezvăluit că elementele necesare pentru conservarea unor fosile atât de captivante ar putea fi legate de clima Pământului.

„Când am început cercetarea, nu aveam nicio idee dacă se vor conserva în același mod sau într-un mod diferit”, a declarat Sinjini Sinha, autorul principal al studiului publicat în Scientific Reports.

Trecerea de la organism mort la fosilă este un proces chimic complex, care implică formarea de minerale în țesuturile biologice. Autorii au examinat diferite părți ale specimenelor fosile la un microscop cu scanare, echipat cu un instrument pentru a detecta elementele chimice prezente în minerale.

„Constatarea a fost surprinzătoare”

Fosilele au provenit din șisturile Posidonia din sudul Germaniei, din sudul Angliei și din Alberta, Canada. În toate acestea, un singur element a dominat, fosforul.

Fosforul este comun în oase, așa că găsirea lui în scheletele de pești fosilizați nu a fost ceva neobișnuit. Cu toate acestea, atunci când a apărut în țesuturi care nu conțin de obicei fosfor, cum ar fi exoscheletele crustaceelor și țesuturile moi, a fost un semnal că mediul înconjurător a fost sursa mineralelor de fosfor.

În mod normal, fosforul nu este disponibil în concentrații mari în sedimentele marine, a declarat co-autorului lucrării, Drew Muscente. „Fosforul este un element pe care nu te aștepți să îl vezi în rocile sedimentare”, a spus el. „În general, nu este îngropat în cantități mari decât în circumstanțe neobișnuite”.

Schimbările climatice ar fi contribuit la facilitarea fosilizării într-o varietate de medii

Cercetătorii cred că o perioadă de schimbări climatice extreme și rapide, cauzate de un aflux de gaze cu efect de seră în atmosferă prin erupții vulcanice în timpul Jurasicului timpuriu, ar putea fi tocmai această circumstanță, temperaturile în creștere provocând și o creștere a precipitațiilor, care au antrenat cantități mari de sedimente bogate în fosfor din rocile de pe uscat, în oceanele lumii.

Javier Luque, cercetător asociat la Universitatea Harvard, care nu a făcut parte din studiu, a declarat că cercetarea este importantă, deoarece sugerează că schimbările climatice din trecut ar fi putut contribui la facilitarea fosilizării într-o varietate de medii.

„Poate că una dintre cele mai importante concluzii ale acestei lucrări este că evenimentele globale din trecut ar fi putut să pregătească terenul pentru conservarea excepțională, observată în depozitele marine bogate în fosile din întreaga lume, indiferent de locația, mediile și cadrul de depunere”, a concluzionat el, potrivit Phys.org.

Fosilele unor păsări din vremea dinozaurilor, descoperite lângă Marele Zid Chinezesc