Home » D:News » Șarpele „Leonardo DiCaprio”, descoperit în jungla din Panama

Șarpele „Leonardo DiCaprio”, descoperit în jungla din Panama

Sursa foto: Alejandro Arteaga/EurekAlert
Publicat: 09.02.2023

În pădurile din Panama, printre arbuști, trăiești un șarpe de culoarea jarului, cu ochii ca niște cărbuni incandescenți. Șarpele, care în curând va fi numit „șarpele mâncător de melci al lui DiCaprio” (Sibon irmelindicaprioae) este una dintre cele cinci specii descoperite care trăiesc în junglele din America Centrală și de Sud.

Într-un nou studiu, cercetătorii au descris noua specie și au aruncat o lumină asupra modului în care operațiunile miniere de exploatare a aurului și cuprului din regiune pot amenința alți șerpi, potrivit Live Science.

„Aceste noi specii de șarpe sunt doar vârful aisbergului, în ceea ce privește descoperirile de noi specii în această regiune. Dar dacă exploatarea ilegală continuă la acest nivel, s-ar putea să nu existe nicio oportunitate de a face noi descoperiri în viitor”, a declarat autorul principal Alejandro Arteaga, președinte și director de cercetare la Fundația Khamai, o organizație neguvernamentală axată pe conservare.

O specie numită după mama lui DiCaprio

S. irmelindicaprioae derivă din numele actorului și activistului Leonardo DiCaprio, care a cerut ca șarpele cu ochi roșii să fie numit după mama sa, Irmelin Indenbirken. Șarpele omonim al lui DiCaprio are o lungime de aproximativ 38 de centimetri și își petrece serile pe frunzele de palmier la trei metri deasupra solului, căutând melci și limacși. Docil până peste măsură, șarpele nu se apără mușcând, ci înfășurându-se protector în jurul capului și emițând un miros urât.

Celelalte patru specii nou descoperite, descrise în studiul publicat recent în revista ZooKeys, sunt: șarpele mâncător de melci (Sibon canopy), șarpele mâncător de melci Marley (Sibon marleyae), șarpele mâncător de melci Vieira (Sibon vieirai) și șarpele mâncător de melci Welborn (Dipsas welborni).

Pentru a identifica noua specie, Arteaga și colegii săi au construit un arbore evolutiv al Dipsadinae, o subfamilie mare și diversă de șerpi arboricoli, tereștri și acvatici care se găsesc în America, după ce au analizat 343 de secvențe de ADN de șarpe. Oamenii de știință au stabilit că cinci specii erau suficient de distincte de rudele lor cele mai apropiate, atât din punctul de vedere al aspectului, cât și al geneticii, pentru a se califica drept specii noi. Șarpele lui DiCaprio, de exemplu, nu pare imediat foarte diferit de Siphonops annulatus, un coleg din specia Dipsadine. Dar, pe lângă diferențele genetice, cele două specii au modele distincte de colorare de-a lungul spatelui și al capului.

Exploatările miniere, un pericol pentru speciile de șerpi arboricoli

Din nefericire, majoritatea acestor noi specii care mănâncă melci se confruntă cu provocări substanțiale; autorii consideră că șarpele lui DiCaprio se încadrează deja în criteriile Uniunii Internaționale pentru Conservarea Naturii pentru a fi „aproape amenințat”, deoarece exploatările miniere de aur și cupru devastează pădurile tropicale pe care șerpii le numesc casă.

Toate cele cinci specii de șerpi sunt arboricole, ceea ce înseamnă că nu pot supraviețui în zonele defrișate, și toate se bazează pe o dietă constantă de melci care sunt în declin din cauza poluării legate de minerit în râuri și fluvii, potrivit declarației.

Un exoschelet robotic permite șerpilor să meargă pe patru picioare