Home » Natură » O cercetătoare a descoperit că până și femelele de șarpe au clitoris

O cercetătoare a descoperit că până și femelele de șarpe au clitoris

Publicat: 26.12.2022

Oamenii de știință au descoperit că femelele de șarpe au clitoris, spulberând o teorie veche că femelele acestei specii nu au organ sexual. Cercetarea, publicată recent, aduce primele descrieri anatomice adecvate în privința organelor genitale ale femelei de șarpe.

În ce îi privește pe masculi, penisurile acestora, numite hemipenisuri, au fost studiate timp de mai multe decenii. Acestea sunt bifurcate, iar unele sunt incrustate cu țepi, potrivit BBC.

„A existat o combinație între faptul că organul genital feminin era tabu, oamenii de știință neputând să îl găsească, și că oamenii au acceptat etichetarea greșită a șerpilor intersexuali”, a spus Megan Folwell, doctorandă și cercetătoare principală.

O perspectivă revelatoare asupra organului genital al femelei șarpe

Șerpii au două clitorisuri individuale – hemiclitorisuri – separate de țesut și ascunse în partea inferioară a cozii. Organul cu pereți dubli este compus din nervi, colagen și globule roșii în concordanță cu țesutul erectil.

Cercetătoarea a spus că a început să caute organul genital feminin al șarpelui pentru că literatura pe care o citise despre acesta – potrivit căreia femelele de șarpe nu îl aveau sau că ar fi fost eliminat prin evoluție – „pur și simplu nu mi-a convenit”, a spus Megan Folwell.

„Știu că (clitorisul) este prezent la o mulțime de animale și nu are sens să nu fie la toți șerpii. Trebuia doar să arunc o privire, să văd dacă această structură era acolo sau dacă pur și simplu a trecut neobservată”, a spus Folwell.

Clitorisul a fost verificat la nouă specii de șerpi

Aceasta a început cu o viperă și a găsit clitorisul – o structură în formă de inimă – lângă glandele olfactive ale șarpelui, care sunt folosite pentru a atrage partenerii.

„Exista această structură dublă, care era destul de importantă la femelă și care era diferită de țesutul dimprejur, și nu a existat nicio implicare ale structurilor (penisului) pe care să o fi văzut înainte”, a spus Folwell.

Echipa sa a verificat apoi asta la o varietate de șerpi, disecând un total de nouă specii, inclusiv pitonul-tapet, specia Bitis arietans și crotalul mexican, o viperă deosebit de veninoasă.

Reinterpretarea comportamentului sexual al șerpilor

Până acum, oamenii de știință credeau că împerecherea șerpilor era „în mare parte o chestiune de constrângere și că șarpele mascul forța împerecherea”, potrivit lui Folwell. Iar asta pentru că masculii erau, de obicei, destul de agresivi din punct de vedere fizic în timpul împerecherii, în timp ce femela era mai „placidă”.

„Dar acum, cu descoperirea clitorisului, putem începe să privim mai mult spre seducție și stimulare, prin care femela este mai dispusă să se împerecheze cu masculul”, a adăugat cercetătoarea.

De asemenea, noul studiu aruncă o lumină asupra ipotezei preludiului șarpelui. Șerpii masculi se vor înfășura adesea în jurul cozii partenerei lor – unde se află clitorisul – și vor pulsa.

Megan Folwell a declarat că descoperirea a fost primită pozitiv în lumea științifică a șerpilor, însă a fost „un pic șocant pentru că a fost ratată atât de mult timp, dar și surpriză pentru că are sens că există”.

O viperă cu corn, surprinsă într-o pădure de angajații Romsilva. Este un șarpe foarte periculos