Home » D:News » De ce miroase urât congelatorul și cum îl poți reîmprospăta

De ce miroase urât congelatorul și cum îl poți reîmprospăta

Publicat: 04.05.2023

Majoritatea oamenilor se așteaptă ca un congelator să poată păstra alimentele perisabile proaspete și protejate de deteriorare timp de mai multe luni. Din păcate, acest lucru nu este întotdeauna adevărat. De ce miroase urât congelatorul? Cum îl poți reîmprospăta?

Ați observat vreodată un miros ciudat în congelator? De ce miroase urât congelatorul și ce se poate face pentru a remedia problema?

Există mai multe cauze ale mirosurilor neplăcute care provin din congelator. De obicei, vinovații sunt microbii: bacteriile, drojdiile și mucegaiurile.

De ce miroase urât congelatorul?

Deși un congelator încetinește dramatic creșterea celor mai obișnuiți microbi de alterare, unii pot totuși să prospere dacă temperatura crește peste -18℃ (temperatura recomandată a congelatorului). Acest lucru se poate întâmpla dacă există o întrerupere de curent pentru mai mult de câteva ore sau dacă puneți ceva fierbinte direct în congelator.

Alimentele care se varsă și recipientele deschise le oferă microbilor o oportunitate de a trece la lucru. De asemenea, merită remarcat faptul că mulți microbi vor supraviețui înghețului și vor începe să crească din nou odată ce condițiile sunt favorabile, de exemplu, dacă scoateți alimentele, le dezghețați parțial și apoi le reintroduceți în congelator.

Compușii organici volatili

Două lucruri se întâmplă atunci când mâncarea se descompune. În primul rând, pe măsură ce microbii încep să crească, sunt produse mai multe substanțe chimice înțepătoare. În al doilea rând, pot fi eliberate grăsimile și aromele care fac parte din alimente, notează Phys.org.

Aceștia sunt denumiți în general compuși organici volatili (COV). Sunt aromele plăcute pe care le simțim când mâncăm, dar COV pot fi produși și de bacterii.

De exemplu, mulți dintre noi cunoaștem mirosurile care provin din fermentație, un proces microbian. Când fermentăm un aliment, îl contaminăm în mod intenționat cu microbi cu caracteristici cunoscute sau asigurăm condiții care favorizează creșterea microbilor dezirabili și producția ulterioară de compuși aromatici.

În schimb, alterarea necontrolată a alimentelor este problematică, mai ales atunci când microbii contaminanți pot provoca boli.

De ce miroase urât congelatorul? Iată procesele chimice care se petrec în aparat

Și nu doar creșterea microbiană poate duce la mirosuri nedorite. Există și o suită de procese chimice care au loc în congelator.

Înghețarea provoacă modificări fizice ale alimentelor, agravând adesea descompunerea acestora. Mulți dintre noi am auzit de „arsurile de congelare” de pe carne și alte alimente și am văzut cristalele de gheață de pe alimentele congelate.

Acest fenomen se numește „respingere a sării”. În funcție de cât de repede îngheață ceva, sărurile pot fi uneori concentrate, deoarece apa pură îngheață la o temperatură mai mare decât apa cu alte substanțe dizolvate în ea, cum ar fi zaharurile și sărurile.

Asemănarea dintre un congelator și un aisberg

La scară largă, acest lucru se întâmplă cu aisbergurile din ocean. Pe măsură ce apa de mare îngheață, sarea este îndepărtată. Astfel, aisbergul este compus din apă dulce, iar apa mării din jur devine o saramură mai sărată și mai densă.

În mod similar, pe măsură ce apa din alimente îngheață, moleculele organice sunt concentrate și expulzate. Dacă acestea sunt volatile, se mișcă prin congelator și se lipesc de alte lucruri. Locul în care ajung acestea depinde de ce altceva este în jur.

Unele dintre substanțele volatile preferă apa. Le numim „hidrofile”, sau iubitoare de apă; acestea sunt cele care îți vor face mâncarea să aibă un gust prost. Altele urăsc apa (sunt hidrofobe) și se lipesc de lucruri precum tăvile de silicon pentru cuburi de gheață, făcându-le să capete miros.

De ce miroase urât congelatorul? Mirosul ar putea veni din frigider

De ce miroase urât congelatorul? Congelatoarele de uz casnic sunt de obicei atașate de un frigider, iar acest lucru oferă încă o oportunitate pentru mirosuri de a se mișca prin sisteme.

Cele două unități au o singură sursă de răcire și un canal de flux de aer. Dacă frigiderul are mirosuri neplăcute de la alimentele din interior (naturale sau după deteriorarea microbiană), este foarte probabil ca acestea să ajungă în congelator.

Ce puteți face pentru a preveni sau elimina mirosurile neplăcute din congelator?

Există câțiva pași simpli pe care îi puteți parcurge pentru a nu avea mirosuri neplăcute în congelator.

În primul rând, încercați să preveniți dezvoltarea mirosurilor, acoperind alimentele. Dacă puneți alimentele într-un recipient etanș (cel mai bun material este sticla), acest lucru va încetini dramatic eliberarea oricăror compuși aromatici produși de bacterii sau de alimente. În plus, mâncarea acoperită are o probabilitate mai mică de a absorbi mirosurile și aromele altor alimente din jur.

Dacă mirosurile s-au dezvoltat deja, le puteți elimina urmând câțiva pași simpli, inclusiv o curățare temeinică.

• Scoateți totul din congelator și inspectați alimentele pentru orice deteriorare, arsuri de congelator sau mirosuri neplăcute.
  • Aruncați tot ce a dezvoltat cristale de gheață și păstrați restul într-o cutie frigorifică în timp ce vă ocupați de congelator. De asemenea, ar trebui să inspectați frigiderul și să aruncați orice alimente care miros urât.
  • După ce ați îndepărtat toate alimentele, scoateți rafturile și curățați scurgerile sau firimiturile.
  • Ștergeți toate suprafețele folosind apă caldă cu săpun sau un amestec format din două linguri de bicarbonat de sodiu și apă caldă.
  • Spălați toate rafturile și compartimentele pentru gheață și lăsați-le să se usuce complet.

Folosiți bicarbonat de sodiu pentru a absorbi mirosurile

Dacă mirosurile nu sunt îndepărtate prin acești pași simpli de curățare, congelatorul poate necesita o curățare profundă, care presupune oprirea unității și lăsarea acesteia să „respire” timp de câteva zile.

Plasarea de bicarbonat de sodiu în congelator înainte de a adăuga alimente poate ajuta la absorbția oricăror mirosuri reziduale. Pentru mirosuri grave, în cazul în care crăpăturile sau izolația sunt contaminate, este posibil să aveți nevoie de un tehnician de service.

Pe scurt, chiar dacă credem că congelatoarele păstrează lucrurile „proaspete”, microbii pot prolifera în continuare înăuntrul lor. Asigurați-vă că vă curățați congelatorul din când în când pentru a vă păstra alimentele în siguranță și sănătoase.

Marea insulă de gunoaie din Pacific este atât de mare încât a creat un ecosistem