Home » D:News » O specie de soparla evolueaza in ritm alert

O specie de soparla evolueaza in ritm alert

Publicat: 23.04.2008
In anul 1971 o echipa de biologi au introdus 5 perechi de soparle italiene de zid din biotopul lor din insula Pod Kopiste aflata in Marea Adriatica, in insula vecina Pod Mrcaru. In prezent zoologii au descoperit ca mica populatie de soparle din specia Podarcis sicula a trecut prin importante schimbari evolutive intr-o perioada foarte scurta de timp.

“Diferente mari in forma si structura capului, cresteferea fortei muscaturiii si chiar dezvoltarea unei noi structuri a sistemului digestiv s-au inregistrat la soparlele introduse in insula Pod Mrcaru comparativ cu cele ramase in insula vecina Pod Kopiste” a declarat Duncan Irschick, profesor de biologie la Universitatea Amherst din Massachuseetts. S-au extras mostre din solzii de pe coada soparlelor, iar structura ADN a acestora a ramas identica cu cea a soparlelor din insula mama de unde acestea au fost introduse in Pod Mrcaru. Analiza continutului stomacal al acestora indica o crestere cu doua treimi al consumului de plante comparativ cu dieta soparleor ramase in insula mama.

Ca o prima rezultanta a acestei situatii, soparlele din Pod Mrcaru au dezvoltat capete mai lungi si mai late, fapt ce a dus la o crestere a fortei muscaturii. Datorita florei de pe insula Pod Macaru care contine mai multe specii de plante fibroase si tari, aceste soparle s-au adaptat foarte rapid la noul regim alimentar , conchide in continuare profesorul Irschick.
Examinarea tractului digestiv al soparlelor a dus la o descoperire surprinzatoare.
Conform echipei de biologi aceste noi populatii de soparle au dezvoltat o noua structura intestinala numita valva cecala, al carei rol este acela de a crea o camera de fermentare speciala pentru excesul de plante ingerate. O alta surpriza este aceea legata de modificarea structurii sociale a noilor populatii de soparle. Datorita faptului ca pe noua insula , hrana este preponderent vegetala iar soparlele sunt mai putin implicate in actul vanatorii, nivelul agresivitatii si instinctul de paza al teritoriului au scazut semnificativ.

Sursa Science Daily