Home » D:News » De ce a disparut omul de Neanderthal?

De ce a disparut omul de Neanderthal?

Autor: Adrian Nicolae 08.26.2008
De ce a disparut omul de Neanderthal?
Studii recente ale oamenilor de stiinta de la Universitatea din Exeter vin sa contrazica ideea impamantenita conform careia oamenii de Neanderthal era net inferiori oamenilor moderni, anunta DailyMail.

Noile descoperiri ale arheologilor britanici contrazic vechile teorii care sustineau ca omul de Neanderthal a disparut datorita avansului tehnologic net al lui Homo Sapiens si a imposibilitatii acestuia de a tine pasul cu noua specie de hominizi. Neanderthalienii au disparut in urma cu aproximativ 28.000 de ani, dupa ce convietuisera cu noua populatiei a oamenilor moderni timp de aproape 10.000 de ani. Testele ADN sugereaza faptul ca oamenii de Neanderthal formau o specie total diferita fata de cea a lui Homo Sapiens. In momentul in care oamenii moderni migrau din Africa spre Europa, acum circa 40.000 de ani, omul de Neanderthal exista deja de peste 100.000 de ani pe continentul european.

Asemenea lui Homo Sapiens, Neanderthalienii dezvoltasera o cultura distincta si foloseau unelte si arme. Este posibil ca ei sa fi folosit chiar si o forma rudimentara a limbajului.

Studiile recente arata insa ca acestia nu erau deloc inferiori in fata tehnologiei omului modern, ba chiar creasera arme mai eficiente decat acesta din urma. Ambele specii au inceput prin a folosi unelte de piatra, in special silex, pentru a taia carnea sau fibrele vegetale. Homo Sapiens a modificat, insa, aceste unelte primitive adaugandu-le muchii paralele de lemn. Multa vreme s-a considerat ca noile lame ale omului modern au fost mai eficiente, dar un raport al cercetatorilor britanici si americani arata ca uneltele de piatra folosite de neanderthalieni erau cu mult mai eficace atunci cand erau folosite pentru a taia diferite materiale.

„Este cazul ca arheologii sa inceapa sa caute adevaratele motive ale disparitiei oamenilor de Neanderthal. Vorbind din punct de vedere strict tehnologic, acestia erau egali sau superiori stramosilor nostri. Atunci cand ne gandim la un neanderthalian trebuia sa incetam sa ne mai imaginam o persoana redusa intelectual sau mai putin avansata. Poate ca termenul de „diferit” este cel mai potrivit atunci cand ne referim la aceasta specie”, sustine Metin Eren, unul dintre cercetatorii de la Universitatea din Exeter.

Teste ADN recente arata faptul ca populatia de neanderthalieni din Europa nu a depasit niciodata suma de 10.000 de indivizi, facandu-i pe acestia extrem de vulnerabili la boli sau schimbari climatice.

Sursa:Daily Mail