Prima pagină D:News

Tantarii, noii “aliati” ai cercetarii stiintifice

10.05.2009 | ● Vizualizări: 216
Tantarii, noii “aliati” ai cercetarii stiintifice     tantar, malarie, anopheles, imunitate, contagiere, genom + zoom

Se anunta vremuri grele pentru tantari. Potrivit autorilor a doua studii publicate recent in revista Science, tratamentul malariei, a filariazei limfatice si a altor boli infectioase ar putea fi realizat tot prin intermediul tantarilor care le transmit la oameni.

In cadrul primului studiu, Zakaria Kambris si echipa lui de laUniversitatea Oxford au studiat Aedes aegypti, tantarul-vector alnematodei care provoaca filariaza limfatica, o boala ce afecteazapeste 120 milioane de persoane in intreaga lume. Cercetatorii audescoperit ca, infectand tantarul cu o anumita tulpina de parazit -Wolbachia, denumit in varianta genetica "wMelPop" ("popcorn")-,este posibila reducerea semnificativa a capacitatii acestuia de atransmite filariaza.

Oamenii de stiinta stiau deja ca un tantar infectat cu "popcorn"traieste doar pe jumatate cat un tantar sanatos, reducandu-seastfel si probabilitatea ca el sa dea mai departe maladia; avand invedere si faptul ca nematoda are nevoie de o perioada de incubatielunga inainte de a trece la om, doar tantarii "batrani" suntconsiderati prin urmare cu adevarat infectiosi. Ce cauzeaza moarteaprematura a tantarilor infectati? Potrivit cercetatorilor de laOxford, parazitul provoaca o super-activare a sistemului imunitaral Aedes aegypti, care ataca nematoda impiedicand-o sa se maidezvolte. In plus, activarea sistemului imunitar, cu costurilemetabolice pe care le presupune, reduce durata de viata atantarilor infectati.

Protagonistul celui de-al doilea studiu, condus de cercetatoriide la Laboratorul European de Biologie Moleculara din Germania siInstitutul National de Cercetari Medicale din Franta, esteAnopheles gambia, tantarul responsabil de transmiterea malariei.Studiind ADN-ul acestor tantari, oamenii de stiinta au identificato gena care ii face imuni la contagierea cu plasmodiul vinovat detransmiterea maladiei la rozatoare. TEP1 exista in doua formediferite, dar utilizand tehnici de interferenta ARN combinate cutehnici de secventiere genomica, ei au descoperit ca doar unadintre aceste forme garanteaza tantarului imunitatea in fatacontagierii cu plasmodiu. Asadar, teoretic, este posibila crearea,intervenind asupra mostenirii genetice, a unor generatii de tantariimuni la parazit si prin urmare incapabili sa transmitamaladia.

Citeste articolul zilei - Darwin da mana cu Adam si Eva. Stiinta - sceptrul luiDumnezeu?

Sursa: Galileo