Prima pagină D:News

Spider, molecula-robot

Redactia Descopera.ro | 05.16.2010 | ● Vizualizări: 116
Spider, molecula-robot     no tags + zoom
Galerie foto (1)

Un grup de cercetatori americani a reusit sa construiasca un "robot" molecular; constituit din secvente de ADN, acesta este capabil sa se miste: sa se deplaseze, sa se intoarca si sa ajunga pana la un obiectiv prestabilit, unde sa se opreasca in mod programat si autonom.

Acest rezultat ar putea duce, chiar daca perspectiva este deocamdata destul de indepartata, la realizarea de sisteme moleculare utilizabile in scop terapeutic; adica, roboti nanometrici reconfigurabili, capabili sa recunoasca un ambient, de exemplu markerii patologici, sa ia o decizie (cum ar fi aceea de a neutraliza celula purtata de markerul respectiv) si s-o puna in practica ("livrandu-i" un medicament citotoxic).

Pentru a atinge aceasta performanta, ilustrata intr-un articol aparut in revista "Nature", oamenii de stiinta au trebuit sa infrunte o problema aparent insurmontabila: "In robotica normala, insusi robotul contine cunostintele legate de comenzi, dar in cazul fiecarei molecule in parte nu putem inmagazina acea cantitate de informatie: prin urmare ne-am gandit sa inmagazinam informatia privitoare la comenzi in exterior", a explicat Nils G. Walter de la Universitatea Michigan din Ann Arbor. Cu alte cuvinte, a adaugat Milan N. Stojanovic de la Universitatea Columbia, "impregnand mediul moleculei cu indicii informative".

Robotul molecular utilizat de cercetatori, supranumit "Spider", a fost inventat in urma cu cativa ani de Stojanovic, care la acea vreme a reusit sa-l faca sa duca la bun sfarsit o "plimbare" pe o suprafata, dar una cu totul aleatorie si neprogramata. De aceasta data insa, "Spider" a reusit sa mearga pe un substrat creat cu ajutorul unei structuri de ADN, indreptandu-se in directia dorita de oamenii de stiinta. Robotul molecular, care are un diametru de patru nanometri, este dotat cu trei "picioare" de ADN enzimatic, adica AND-ul care "coase" si "taie" o anumita secventa genetica.

Tag-uri: molecular | ADN | roboti | terapie