Prima pagină D:News

Oceanul de pe Marte

Redactia Descopera.ro | 06.15.2010 | ● Vizualizări: 1447
Oceanul de pe Marte     marte, ocean, planeta + zoom
Galerie foto (1)

Cu trei miliarde si jumatate de ani in urma, un vast ocean acoperea o treime din suprafata planetei Marte: este concluzia unui studiu realizat de cercetatorul italian Gaetano Di Achille impreuna cu colegii de la Universitatea Boulder California.

In ultimii 20 de ani, ipoteza existentei unui ocean antic martian a fost de mai multe ori avansata si contestata, dar acesta este primul studiu care furnizeaza o sustinere solida a acestei teorii, si primul c are integreaza diferite tipuri de date obtinute in decursul misiunilor NASA si ESA, si in mod deosebit o analiza topografica detaliata a solului planetei. Peste jumatate din cele 52 depozite ale deltelor fluviilor antice identificate de cercetatori se gasesc la aceeasi inaltime, desenand granitele presupusului ocean. Acesta ar fi acoperit circa 36% din suprafata lui Marte, cu o masa de apa corespunzatoare unui volum de 124 km cubi, adica corca o zecime din cea ocupata de oceanele terestre.

Dincolo de ocean trebuie sa fie existat si o serie de lacuri de mari dimensiuni, formate mai ales in interiorul craterelor de impact. De asemenea, un al doilea studiu al aceluiasi grup de cercetatori a identificat si 40.000 de vai sapate de fluvii. Potrivit oamenilor de stiinta,. Toate aceste date coroboreaza teoriile actuale cu privire la formarea unui ocean pe Marte, implicand faptul ca a existat o vreme cand conditiile de pe suprafata planetei au permis formarea unei hidrosfere globale si active, in care retele de vai, delte si marele ocean erau componente ale unui ciclu hidro-geologic integrat, similar celui terestru.

"In cazul in care viata a aparut pe Marte, deltele reprezinta cheia dezvaluirii trecutului biologic al planetei', a conchis Di Achille.

Tag-uri: marte | ocean | planeta