Prima pagină D:News

Cum ies bacteriile "la plimbare"

Redactia Descopera.ro | 10.17.2010 | ● Vizualizări: 127
Bacteriile au “picioare”     no tags + zoom
Galerie foto (1)

Ca si cum ar avea picioare, bacteriile pot sa se ridice si sa umble pe suprafete; astfel ele reusesc sa “exploreze” mediul si sa se raspandeasca in cel mai eficient mod. Descoperirea a fost facuta de Joshua Shrout, cercetator la Universitatea Notre Dame (Statele Unite), impreuna cu o echipa de bioingineri de la Universitatea California din Los Angeles, coordonata de Gerard Wong.

Cand sunt "singure", bacteriile inoata in citoplasma celulelor, dar daca adera la o suprafata, se organizeaza in structuri dense si ordonate numite "biofilm". Un biofilm este o micro-colonie bacteriana inconjurata de un strat de zaharuri, care ofera protectie si in fata medicamentelor. Desi sunt identice din punct de vedere genetic, bacteriile organizate in biofilm exprima gene care in mod normal raman inactive si dau dovada de proprietati diferite de cele posedate de o singura celula bacteriana. O diferenta priveste tocmai locomotia.

Cu ajutorul unor sofisticate software-uri puse la punct de echipa lui Wong, oamenii de stiinta au putut reconstrui in detaliu miscarile unor micro-colonii de "Pseudomonas aeruginosa", o bacterie patogena responsabila de infectiile la plamani, piele, ochi si aparatul gastro-intestinal, fatale in anumite cazuri (la bolnavii de fibroza cistica de exemplu). Cercetatorii au descoperit ca, ajutate de niste prelungiri asemanatoare unor picioare (numite pili de tipul IV), bacteriile se pot ridica in pozitie verticala si se pot deplasa pe suprafete, acesta fiind cel mai eficient mod de a se raspandi in cautarea hranei.

"Cunoscand mai bine felul in care P. aeruginosa colonizeaza suprafetele putem identifica modalitati mai eficiente de combatere a infectiilor", a declarat Shrout.

Sursa Galileo