Prima pagină D:News

NASA a descoperit cea mai tanara gaura neagra din Univers... sau nu!

11.16.2010 | ● Vizualizări: 849
NASA a descoperit cea mai tanara gaura neagra din Univers... sau nu!     gaura neagra, NASA, cea mai tanara gaura neagra, obiect exceptional, cea mai apropiata gaura neagra + zoom

Pe parcursul zilei de 15 noiembrie, agentia spatiala americana NASA a tinut pasionatii de stiinta cu sufletul la gura, anuntand descoperirea unui obiect exceptional in vecinatatea noastra cosmica, care va fi prezentat publicului larg in cadrul unei conferinte de presa care a avut loc la ora 19.30, ora Romaniei. Pe masura ce se apropia ora inceperii conferintei, pe internet si in presa tabloida au aparut speculatii din ce in ce mai entuziaste, fantastice si fatidice despre natura "obiectului exceptional": unii grabindu-se sa anunte ca NASA va face public contactul cu o civilizatie extraterestra, in vreme ce altii agitandu-se ca vine... sfarsitul lumii. In cele din urma, misterul s-a spulberat: NASA a anuntat ca s-ar putea sa fi descoperit cea mai tanara si cea mai apropiata, in distanta cosmica, de Terra gaura neagra din Univers. Dar nu este absolut deloc sigura de aceasta descoperire - detaliu pe care mare parte a televiziunilor si a ziarelor care au preluat stirea agentiei americane au uitat sa-l mentioneze.

DESCOPERA.ro a fost printre putinele mijloace de informare dinRomania care v-au tinut la curent in timp real cu conferintaNASA, producand ceea ce in limbaj jurnalistic onlinese numeste live text, pe masura ce conferinta video, care a pututfi vazuta pe site-ul oficial al agentiei americane, se desfasura.Si, spre deosebire de anumiti colegi de-ai nostri, care s-au grabitsa traga concluzii pripite, speriati probabil de faptul ca dupa ceau anuntat toata ziua o descoperire senzationala, isi vor dezamagicititorii anuntand o... incertitudine a NASA, am tradus la catevasecunde dupa anuntul facut live de cercetatorii americani in modcorect ceea ce au spus oamenii de stiinta: deocamdata, estedoar o ipoteza faptul ca supernova 1979 C a dat nastere unei gaurinegre. O ipoteza, cea mai probabila, care va fidemonstrata in ani de observatie astronomica. NASA si-a declaratfoarte transant pozitia: crede ca avem de-a face cu o gaura neagra,dar nu este deloc sigura de acest lucru (sic!), luand in calcul siipoteza ca SN 1979 C s-a transformat intr-o steaneutronica.

Supernova este explozia de la finalul vietii unei stele intimpul careia o mare parte din materia stelei respective esteimprastiata in spatiu. In urma fenomenului, ramane o steaneutronica sau o gaura neagra. Supernova reprezinta cel maistralucitor eveniment din Univers.

"Daca interpretarea noastra este corecta, avem de-a face cu celmai apropiat loc de Terra in care se naste o gaura neagra", declaraprofesorul Daniel Parnaudede la Centrul Pentru AstrofizicaHarvard-Smithsonian de la Cambridge, cercetatorul care a condusstudiul echipei NASA. Echipa oamenilor de stiinta crede casupernova 1979 C, pentru prima oara observata de un astronom amatorin anul 1979, s-a format atunci cand o stea de aproximativ 20 deori mai mare decat soarele nostru a explodat. "Obiectulexceptional" dezvaluit astazi este o reminescenta a acesteiexplozii.

Supernova 1979 C se afla la 52,5 milioane de ani luminafata de Pamant, in galaxia spiralata Messier 100 din constelatiaComa Berenices. Daca se dovedeste ca avem de-a face cu ogaura neagra, si nu cu o stea neutronica, atunci, aceasta ar ficea mai tanara din Universul cunoscut si cea mai apropiatade Pamant - desi cei peste 50 de milioane de ani luminacare ne despart de ea sunt o garantie ca planeta noastra nu va fiafectata in niciun fel in urmatorele milioane de ani.

Pe ce s-au bazat cercetatorii NASA cand au lansat ipoteza ca SN1979 C ar putea fi o gaura neagra? Datele stranse de la patruobservatoare: Chandra X-ray Observatory, satelitul Swift al NASA,XMM-Newton al Agenţiei spaţiale europene şi observatorul germanROSAT au indicat existenţa unei surse puternice de raze X care arămas constantă în intensitate în timpul observaţiilr efectuateîntre anii 1995 - 2007. Acest lucru sugerează că acelobiect este, cel mai probabil, o gaură neagră, alimentatăfie de materialul rezultat in urma exploziei supernovei, fie de uncompanion binar: însoţitoarea geamănă a acelei stele (ceea ce seintampla in cazul unui sistem alcătuit din două stele careorbitează în jurul unui centru comun, sau una in jurulceleilalte).

Deoarece atmosfera Terrei absoarbe şi reflectă cea maimare parte a razelor X care se îndreaptă către Pământ, aceste razenu pot fi detectate de telescoapele terestre şi a fost nevoie de untelescop spaţial - Chandra X-ray Observatory - pentru a măsura şistudia intensitatea lor. Programul Chandra esteadministrat de Marshall Space Flight Center al NASA, situat înHuntsville, Alabama. The Smithsonian Astrophysical Observatorycontrolează operaţiunile de zbor şi cele ştiinţifice, de la sediuldin Cambridge.

Deşi datele actuale par să indice prezenţa unei găurinegre, formată în urma exploziei supernovei SN 1979C, o altăposibilitate este aceea că o stea neutronică tânără, cu unflux dens de particule electromagnetice, ar putea fi responsabilăde apariţia acestei emisii de raze X. Aceasta ar face din obiectuldescoperit cel mai tânăr şi mai strălucitor exemplu de plerion (onebuloasă alimentată de fluxul de particule electromagneticegenerat de un pulsar) şi cea mai tânără stea neutronică cunoscută(record detinut pana in prezent de pulsarul Crabului din NebuloasaCrabului: 950 de ani).

Multi oameni care au urmarit conferinta de presa a NASA seintreaba de ce agentia americana a recurs la o strategie de captarea atentiei de tip tabloid pentru a anunta un eveniment interesant,in primul rand, doar pentru comunitatea stiintifica si care nu areniciun impact major asupra vietii oamenilor obisnuiti. Pe de oparte, ne bucuram de faptul ca agentia spatiala americana a ales sapromoveze un eveniment astronomic, atragand atentia tuturorconsumatorilor de stiri din mass media asupra sa. Pe de alta parte,pentru a da un raspuns, situatia pe care DESCOPERA.ro o semnala inaceasta analiza nu s-a schimbat cu nimic: odata curetragerea treptata a generatiei actuale de navete spatiale (spaceshuttle) - retragere care se va finaliza cel tarziu la mijloculanului 2011, viitorul NASA este incert. Programul Constellation, ceisi propunea sa construiasca o noua generatie de navete si racheteeficiente (mai ales financiar) care sa readuca astronomii americanipe Luna a esuat, fiind suspendat la inceputul anului depresedintele Obama, iar despre o noua escadrila de navete, inconditiile economice actuale, nici nu poate fi vorba. Viitorulindepartat al NASA si obiectivul ei pe termen lung - amartizareaprimului om - suna bine, dar nimeni nu stie cum se va ajunge acolo.Iar in ceea ce priveste parteneriatul cu diverse companii private,pentru folosirea de navete comerciale - ceea ce conform politiciiimpuse de Obama ar reprezenta viitorul apropiat al agentiei,deocamdata americanii nu au anuntat absolut nimic. Astfel ca nuputini analisti au concluzionat astazi ca povestea "obiectuluiextraordinar" este emblematica pentru noua NASA: dintr-o agentie deexplorare spatiala va ajunge, mai degraba, o agentie de cercetarestiintifica spatiala. Care va trai cum si din ce poate!

Incepand de pe 15 noiembrie,DESCOPERA.ro te provoaca sa citesti maratonul de articole"DESCOPERA EXTRATERESTRI DINTRE NOI",un serial care te pune fata in fatacu una dintre cele mai mari dileme ale secolului XXI: suntemsingurele creaturi inteligente din Univers? Citeste despre istoriasi cazuistica OZN si ai sansa de a castiga un superlaptop de laeMAG.