Prima pagină D:News

Vulcanii sunt vinovaţi de Marea Extincţie din Permian

01.25.2011 | ● Vizualizări: 401
Vulcanii sunt vinovaţi de Marea Extincţie din Permian     vulcani, extincţie, erupţie, efect de seră + zoom

Survenită cu circa 250 milioane de ani în urmă, Marea Extincţie din Permian a lichidat circa 95% din formele de viaţă marine şi 70% din cele care trăiau pe uscat.

Potrivit unui studiu al cercetătorilor de la UniversitateaCalgary, Canada, Marea Extincţie din Permian a fost consecinţa uneiserii de importante erupţii vulcanice, care ar fi revărsat maiîntâi în atmosferă (şi deci şi în oceane) cantităţi importante decenuşă.

Cercetătorii au descoperit în rocile din actuala regiune arcticădin Canada straturi semnificative de cenuşă din cărbunecorespunzătoare stratificărilor geologice datând din epocarespectivă. "Ar putea fi vorba, literalmente, de factoruldeclanşator al ultimei extincţii din Permian", a comentat SteveGrasby, unul dintre autorii studiului. În opinia lui Grasby, aceststudiu este primul care aduce dovezi directe ale unor erupţiivulcanice de mari proporţii, cele mai mari dovedite până înprezent, cu o impunătoare emisie de pulberi de cărbune ars, caresusţine modelul efectului de seră intens.

Vulcanii aflaţi la originea catastrofei erau cei din formaţiacunoscută sub numele de "Siberian Traps", o zona care în prezentîşi are centrul în oraşul siberian Tura, extinzându-se până laYakutsk, Norilsk şi Irkutsk, pe o suprafaţă de circa 2 mil kmpătraţi, cam cât este întreaga suprafaţă a Europei.