Prima pagină D:News

Frigul care „topeşte” sticla

Redactia Descopera.ro | 02.14.2011 | ● Vizualizări: 887
Frigul care „topeşte” sticla      sticlă, temperatura, fizică, atom, fluid + zoom
Galerie foto (1)

La o temperatură de zero absolut, sticla se lichefiază; nimic neobişnuit, potrivit unor simulări pe computer, care au dovedit că nu doar căldura, ci şi temperaturile foarte scăzute pot face acest material să se comporte ca un fluid.

Rezultatele acestui studiu, realizat de o echipă de cercetători de la Universitatea Columbia, au fost publicate recent în revista Nature Pysics.

Oamenii de ştiinţă au introdus în simulare posibilele efecte ale principiilor mecanicii cuantice. Potrivit studiului, la o temperatură apropiată de zero absolut, mişcarea atomilor care alcătuiesc sticla este încetinită. Pentru fizica cuantică însă, în această situaţie s-ar impune natura ondulatorie a atomilor, care i-ar ajuta să se deplaseze şi să ajungă în spaţii altminteri interzise.

Într-adevăr, particulele au întotdeauna un comportament dublu undă-corpuscul: în unele situaţii predomină comportamentul "de undă", în altele "de particulă". "Libertatea de mişcare topeşte structura sticlei, făcând acest material să se comporte precum un fluid", au explicat cercetătorii americani.
Sursa: Galileo