Prima pagină D:News

Vulcanii au contribuit la răspândirea vieţii pe Pământ

03.24.2011 | ● Vizualizări: 1067
Vulcanii au contribuit la răspândirea vieţii pe Pământ     vulcani, vulcan, eruptii, sulf, aminoacizi, viata, terra, pamant + zoom

Un experiment ar putea demonstra cum au influenţat erupţiile vulcanice şi posibilele reacţii chimice care au avul loc în spaţiul cosmic crearea unor aminoacizi ce au dus la apariţia vieţii pe Pământ.

Experimentul a fost redescoperit la peste 50 de ani după cechimiştii Harold Urey şi Stanley Miller au încercat să reproducă îndetaliu condiţiile primordiale ce au dus la crearea unui aminoacid,prin expunerea unui amestec de gaze la descărcarea electrică a unuifulger.

Cinci ani mai târziu, în 1958, Miller a efectuat o altă variantă aacestui experiment. De data aceasta, a adăugat amestecului iniţialşi un hidrogen sulfurat, gazul ce este aruncat în atmosferă întimpul erupţiilor vulcanice. Din motive nebănuite, Miller nu a maiverificat rezultatele reacţiilor hidrogenului sulfurat. Aproximativo jumătate de secol mai târziu, un fost student al lui Miller,Jeffrey Bada, chimist marin la Institutul de Oceanografie Scrippsdin California, a descoperit probe vechi într-o cutie de cartonprăfuită ce se afla în laboratorul lui Miller.

După moartea lui Miller din 2007, Bada a moştenit laboratorulfostului profesor, printre care şi vechea cutie. Astfel, JeffreyBada a reluat studiile începute în 1958 folosind tehnici moderne deanaliză. Bada şi echipa sa au analizat produşii reacţie care aufost păstraţi în flacoane mici, şi astfel au descoperit o abundenţăde molecule promiţătoare: 23 aminoacizi şi patru amine, un alt tipde molecule organice.

Adaosul de hidrogen sulfurat a condus la crearea de aminoacizi ceconţin sulf şi care sunt importanţi pentru crearea vieţii. Unexemplu de aminoacid descoperit a fost metionina, acesta fiind osubstanţă importantă în iniţierea sintezei proteinelor.

Rezultatele experimentului - care a expus un amestec degaze vulcanice, inclusiv hidrogen sulfurat, metan, amoniac şi gazde dioxid de carbon la o descărcare electrică - ne arată căerupţiile vulcanice ce coincid cu fulgere au jucat un rol însinteza unei cantităţi mari şi variate de molecule biologice pePământul primitiv, a declarat Eric Parker, un student dela Georgia Institute of Technology şi membru al echipeii luiBada.

Experimentul iniţial, realizat în anul 1953, a rezultat mult maipuţine molecule organice - doar cinci aminoacizi. Cu toate acestea,Bada şi echipa sa au reanalizat probele vechi, dezvăluind ovarietate mult mai mare de produse biologice importante.Rezultatele experimentului desfăşurat cinci ani mai târziu indicăfaptul că adaosul de hidrogen sulfurat îmbogăţeşte producereaamestecului de molecule organice. Un alt gaz adăugat în cel de-aldoilea experiment, dioxidul de carbon, crează un amestec careseamănă foarte mult cu ceea ce ar fi format atmosfera Pământuluiprimordial, susţine Eric Parker.

Scott Sandford, cercetător la NASA's Ames Research Center dinCalifornia, precizează faptul că aminoacizii care se combină pentrua forma proteine şi care la rândul lor formează structuri celulareşi controlează reacţiile din organismele vii, nu există doar pePământ. Aceste substanţe au fost găsite şi pe meteoriţi, dovadăfiind probele obţinute din asteroizi şi comete.

Echipa de cercetare a comparat aminoacizi produşi de experimentulefectuat în anul 1958 cu cele conţinute într-un tip de meteoritbogat în legături de carbon. Faptul că unii acizi corespundeau, iaralţii nu, sugerează faptul că hidrogenul sulfurat a jucat un rolimportant în sinteza de aminoacizi în unele medii din SistemulSolar, însă în altele nu.

Există o teorie conform căreia viaţa pe Terra a luat naştere dinanumite molecule organice venite din spaţiu, declară Standfordpentru LiveScience. Întrebarea care îi macină pe cercetători estedespre rolul pe care l-au avut moleculele venite din spaţiu, şi nuprovenienţa acestora.

Munca lui Sandford implică simularea gheţii găsite în multe mediidin spaţiu - inclusiv comete - care conţin molecule similare cucele utilizate în experimentul Miller-Urey, şi bombardarea lor curadiaţii ionizante. În reacţiile ce reproduc condiţiile din gheaţacosmică se observă sintetizarea de aminoacizi, la fel ca înreacţiile ce se crede că au avut loc pe Pământul primordial.

Eric Parker a încercat să găsească o scuză pentru care Miller ar fiîncetat experimentul şi nu a continuat cercetarea produşilorultimei reacţii. Mirosul puternic de ouă stricate al produşilor dereacţie ar fi fost piedica ce la făcut pe Miller să nu se maiatingă de substanţele rezultate. Pe lângă acest impediment,experienţa oamenilor de ştiinţă a fost una memorabilă. "A fost ooportunitate unică de a merge înapoi în timp şi a te uita la ceeace a făcut Miller, ca apoi să pot utiliza tehnici moderne deanaliză asupra eşantioanelor produse în urmă cu peste 50 de ani şide a vedea ceea ce mai conţin în ziua de azi", explică EricParker.

Întreaga lucrare a cercetătorilor a fost publicată săptămânaaceasta în jurnalul Proceedings of the National Academy ofSciences.

Sursa: FoxNews