Prima pagină D:News

Veninul de albine – cel mai sensibil detector de explozibili

05.19.2011 | ● Vizualizări: 466
Veninul de albine – cel mai sensibil detector de explozibili     bomba, bobbolitina, tehnologie, explozibil, venin, albina + zoom

Anumite fragmente de proteine prezente în veninul albinelor pot fi folosite pentru a detecta prezenţa substanţelor explozibile, în cantităţi infime.

Chiar şi o singură moleculă de substanţă nitro-aromatică, precumTNT (unul dintre explozibilii utilizaţi frecvent la fabricareabombelor artizanale) poate fi detectată cu ajutorul unor senzori ceconţin fragmente proteice - numite de cercetători bombolitine - dinveninul albinelor.

Specialiştii de la Massachusetts Institute of Technology (MIT),SUA, au "căptuşit" cu bombolitine interiorul unor nanotuburi decarbon, pe care le-au introdus apoi în recipiente cu aer colectatdin preajma unor mostre de explozibili.

Prezenţa unei singure molecule de substanţă explozivă, careinteracţionează cu bombolitinele, modifică lungimea de undă aluminii fluorescente emise de nanotuburi, modificarea putând fiobservată cu ajutorul unui microscop special.

Senzori atât de sensibili ar putea fi extrem deutili în aeroporturi, gări sau oriunde există aglomerări mari depersoane şi preocupări legate de securitate.

Invenţia este în curs de brevetare, iar câteva organizaţiicomerciale şi instituţii militare şi-au arătat deja interesul faţăde noua tehnologie.