Home » D:News » Astronauţii ar putea abandona Staţia Spaţială Internaţională

Astronauţii ar putea abandona Staţia Spaţială Internaţională

Descopera 08.31.2011
Astronauţii ar putea abandona Staţia Spaţială Internaţională
Astronauţii vor abandona Staţia Spaţială Internaţională, cel mai probabil în luna noiembrie, în cazul în care problemele de la motor care au avariat săptămâna trecută o navă rusească de marfă nu vor fi diagnosticate şi reparate.

Chiar dacă va mai fi locuită, staţia spaţială poate fi manevrată de controlorii aflaţi pe Terra, nefiind un pericol imediat ca aceasta să cadă de pe orbită. Trei astronauţi ruşi, doi americani şi un japonez trăiesc în prezent la bordul SSI.

De-a lungul timpului, Staţia Spaţială Internaţională, care valorează 100 de miliarde de dolari, a fost în mod constant ocupată.

Miercurea trecută, nava rusească Progress, ce transporta trei tone de provizii către staţia spaţială, s-a prăbuşit în Siberia. Datele telemetrice ale rachetei au indicat faptul că o scurgere a presiunii combustibililor a dus la oprirea motoarelor după doar cinci minute şi jumătate de zbor.

Racheta Soyuz, care ridica de la sol nava Progress, este similară cu cea care transportă astronauţii către staţie, iar oficialii doresc să se asigure că au înţeles care sunt cauzele pentru care lansarea de săptămâna trecută a eşuat şi că aceste probleme nu vor reveni.

Eşecul navei Progress nu a avut un impact imediat pe Staţia Spaţială, însă unul dintre astronauţii ruşi va rămâne în curând fără haine şi va fi nevoit să împrumute unele din cele deţinute de NASA.

Actuala echipă are destule provizii şi poate rămâne în spaţiu pentru destul de mult timp.

Două capsule Soyuz, fiecare având trei locuri pentru pasageri, sunt în prezent andocate la staţia spaţială. Dar capsulele au capacitatea de a rămâne doar 200 de zile pe orbită, deoarece peroxidul de hidrogen folosit de propulsoarele navei spaţiale se degradează în timp.

Întoarcerea primei capsule va fi amânată cu o săptămână, până pe 15 septembrie, oferind NASA şi Agenţiei Spaţiale Ruseşti mai mult timp pentru a studia opţiunile pe care le au. Amânarea cu mai multe zile a acestei călătorii ar încălca regulile de siguranţă, pentru că următoarea oportunitate de întoarcere ar fi abia în octombrie, după limita de 200 de zile.

Ceilalţi trei membri ai echipajului ar putea reveni în capsula Soyuz în a doua jumătate a lunii noiembrie. În cazul în care racheta nu va fi reparată, staţia spaţială va rămâne goală.

Unele experimente precum Alpha Magnetic Spectrometer, un experiment ce priveşte fizica particulelor, instalat în mai, va continua să funcţioneze fără supravegherea umană. Dar alte cercetări vor fi abandonate până când întreg echipajul va reveni la bordul saţiei.

În timp ce toate operaţiunile de zi cu zi pot fi manipulate de la distanţă, controlorii de la sol ai misiunii nu pot fi în măsură să gestioneze situaţiile de urgenţă care ar putea pune în pericol staţia spaţială.

După retragerea din uz a navetelor NASA, rachetele Soyuz vor fi singurele care pot face legătura dintre Staţia Spaţială şi sol pentru următorii ani. Datând din anii 1960, rachetele Soyuz au fost o bază de încredere pentru programul spaţial rus.

Sursa: New York Times