Home » D:News » De ce e Arctica mai verde? Din cauza rozătoarelor!

De ce e Arctica mai verde? Din cauza rozătoarelor!

11.21.2011
De ce e Arctica mai verde? Din cauza rozătoarelor!
Imagini din satelit obţinute recent arată că regiunea arctică „se înverzeşte” pe alocuri, în unele zone în care plantele cresc mult mai abundent decât în urmă cu câteva decenii. Mult timp, oamenii de ştiinţă au crezut că fenomenul se datorează încălzirii globale. Dar o nouă teorie îi face responsabili de fenomen pe lemingi – o specie de rozătoare specifice zonei arctice.

Ecologii de la Universitatea Texas, SUA, afirmă că specialiştii trebuie să fie precauţi atunci când atribuie înverzirea Arcticii exclusiv unor schimbări ale climei, deoarece fenomenul poate avea cauze multiple.

O astfel de cauză este, în opinia lor, activitatea lemingilor, mici rozătoare arctice cu un ritm de înmulţire foarte alert şi ale căror populaţii sunt, pe alocuri, foarte abundente.

Reproducerea lemingilor urmează anumite cicluri, astfel încât, odată la câţiva ani, în funcţie de condiţii, pot avea loc „explozii de reproducere”, valuri de înmulţire în urma cărora populaţia creşte considerabil. În zonele unde au loc astfel de evenimente, cantitatea mare de urină şi excremente eliminate de lemingi fertilizează solul şi stimulează creşterea plantelor, ducând la apariţia peticelor verzi de vegetaţie, vizibile pe imaginile din satelit.

Lemingii intervin în creşterea plantelor, probabil, şi în alte moduri: transportă seminţele acestora, ţin sub control populaţiile de muşchi şi licheni, permiţând astfel creşterea plantelor superioare şi curăţă solul de plantele uscate.

Înverzirea Arcticii ar putea avea unele efecte pozitive, deaorece plantele absorb dioxid de carbon, reducând astfel concentraţia acestuia în atmosferă.

Sursa: The Register