Home » D:News » Uluitor: camera ce surprinde 1.000.000.000.000 de cadre pe secundă filmează fotonii în mişcare! (VIDEO)

Publicat: 13.12.2011
Cercetătorii de la MIT Media Lab au creat o cameră video care înregistrează 1.000 de miliarde de cadre pe secundă, ceea ce le permite să surprindă fotonii în mişcare!

Pentru a o testa, specialiştii au realizat o înregistrare în slow-motion folosind un laser. Acesta a fost folosit pentru a lansa un puls de lumină care a durat mai puţin de 1/1.000.000.000.000 dintr-o secundă într-o sticlă de plastic de un litru, iar camera video a putut surprinde reflexia luminii deplasându-se de-a lungul sticlei.

Fiecare cadru surprins de camera celor de la MIT are un timp de expunere de 1,71 picosecunde, astfel că aceasta poate surprinde fotonii deplasându-se prin sticla de plastic. Lumina are nevoie de o nanosecundă pentru a traversa sticla, însă camera are nevoie de o oră pentru a procesa toate datele capturate. De aceea, profesorul Ramesh Raskar de la MIT a supranumit-o în glumă „cea mai rapidă lentă cameră din lume”.

Dacă această cameră ar fi folosită pentru a captura un glonţ care traversează acelaşi spaţiu – sticla de plastic de un litru – filmul rezultat s-ar întinde pe o durată de 3 ani.

Unul din membrii echipei, Andreas Velten, a explicat: „Este o cameră slow motion, dar atât de slow motion încât putem vedea lumina cum se deplasează. Aceasta este viteza luminii – nu este nimic în univers mai rapid decât atât”.

Cercetătorii spun că această cameră ar putea fi folosită pentru analizarea produselor sau în cadrul medicinei. Dr. Raskar este chiar mai îndrăzneţ: „Închipuiţi-vă că peste 10 ani telefoanele mobile vor avea astfel de camere incorporate. Veţi putea merge la supermarket şi aţi putea folosi camera pentru analiza dacă fructul pe care intenţionaţi să-l cumpăraţi este copt”.

Iată clipul video care surprinde incredibila cameră video în acţiune:

Surse: MIT, Media Lab, NY Times