Home » Istorie » Arheologii au descoperit unelte vechi de 300.000 de ani ce dezvăluie că Arabia Saudită era un ”tărâm verde” în trecut

Autor: Oana Bujor 11.03.2018
O serie de unelte din piatră descoperite într-o zonă izolată din deşertul Nefud, Arabia Saudită, indică faptul că genul Homo s-a aventurat în afara graniţelor Africii şi Levantului în urmă cu 300.000-500.000 mii de ani. Conform datelor climatice descoperite în interiorul oaselor excavate în zona sit-ului, mediul către care au migrat nu ar fi fost cu mult diferit faţă de cel pe care l-au lăsat în urmă.

Arheologul Patrick Roberts, din cadrul Institutului Max Planck, şi colegii săi au descoperit recent o serie de unelte din piatră în deşertul Nefud. Conform ARSTechnica, stratul de sol a fost datat ca având o vechime de 300.000-500.000 de ani şi conţinea rămăşiţe fosilizate ale mamiferelor ierbivore, păsărilor şi prădătorilor, precum hienele sau jaguarii. O mare parte din oase purtau urme ale uneltelor cu care animalele au fost măcelărite.

Roberts susţine că cea mai veche fosilă de hominid descoperită până acum în Peninsula Arabă este cu 100.000 de ani mai nouă decât vechimea la care au fost estimate rămăşiţele şi uneltele din prezent. Uneltele ascuţite prezintă urme ale lovirii cu o bucată de piatră, tehnica fiind atribuită anterior omului modern sau Neanderthalienilor. Însă Roberts susţine că în urmă cu 500.000 de ani cei ce produceau unelte erau cel mai probabil membri ai unei specii timpurii de hominid, precum Homo erectus. Informaţiile străvechi despre mediu descoperite în oasele animalelor sugerează că Nefud era un loc cu totul diferit în trecut.

Însă specia noastră nu a fost prima ce a migrat în Europa şi Asia. Atunci când omul modern a început să se răspândească pe glob, în urmă cu aproximativ 100.000 de ani, a găsit pe noile teritorii alţi membrii ai genului Homo, precum Homo erectus ce a migrat în urmă cu 1,9 milioane de ani. Unii paleoantropologi, printre care şi Roberts, susţin că predecesorii omului s-au axat pe zone familiare cu iarbă şi arbori în preajmă, în timp ce omul modern a avut o caracteristică unică ce i-a permis să se adapteze condiţiilor climatice extreme.

Pentru a pune capăt dezbaterilor, cercetătorii trebuie să înţeleagă cum era mediul înconjurător în urmă cu sute de mii de ani, în perioada mijlocie a Pleistocenului. În cadrul rămăşiţelor ei au descoperit izotopi în smalţul dentar al animalelor ce prezentau plantele cu care s-au hrănit. Roberts şi echipa sa a utilizat semnătura chimică pentru a reconstrui mediul înconjurător din trecut, ce semăna cu savana din Africa de Est, de astăzi.Ei au descoperit că spre deosebire de ţinutul deşertic pe care îl putem observa în prezent,  Nefud abunda, în trecut în plante, arbori şi lacuri..