Home » Istorie » Oamenii de ştiinţă vor putea ”citi” ce se află pe papirusurile de la Herculaneum

Publicat: 09.10.2019
Gazele şi cenuşa vulcanică au transformat papirusurile din Pompeii şi Herculaneum în cărbune, iar citirea lor în aceste condiţii este aproape imposibilă.

Erupţia vulcanului Vezuviu din anul 79 al erei noastre a însemnat sfârşitul oraşelor Pompeii şi Herculaneum sub un strat de lavă şi cenuşă vulcanică. Acelaşi strat care a acoperit cele două oraşe a dus şi la distrugerea multor artefacte, printre acestea se numără şi papirusurilor din bibliotecile private. Redescoperite la aproape 2.000 de ani, aceste papirusuri sunt doar bucăţi de cărbune pe care şi cea mai mică atingere le poate distrugere.

Atunci când au fost descoperite, citirea lor părea imposibilă. De-a lungul anilor, oamenii de ştiinţă au încercat să întindă papirusurile pentru a avea acces la textele scrise pe ele, dar, din cauza fragilităţii acestora, aceste încercări s-au soldat cu eşecuri. Însă, datorită tehnologiei moderne, cercetătorii sunt de părere că vor putea, după multe secole, să aibă acces la textele de pe respectivele papirusuri. Această nouă abordare foloseşte scannere de ultimă oră şi un algoritm care poate distinge între cerneală şi suportul pe care aceasta a fost aplicată, notează Science Alert.

Cercetătorii vor folosi un sincrotron de ultimă oră,  Diamond Light Source, un instrument care luminează de 100 de ori mai tare faţă de Soare, ceea ce permite o realizare a unei imagini complete a papirusurilor analizate.

„Nu ne aşteptăm să vedem imediat textul din scanările viitoare, dar acestea vor oferi elementele esenţiale pentru a permite vizualizarea”, a explicat Brent Seales, expert în artefacte antice.

Folosind datele oferite de către scanarile cu ajutorul Diamond Light Source, oamenii de ştiinţă vor folosi algoritmii de învăţare automată, aceştia vor putea să identifice contrastul dintre cerneală şi materialul papirusului.