Home » Istorie » O nouă specie de dinozaur, înrudită cu T. Rex, descoperită datorită vânătorilor de fosile

Dinozaur Vectaerovenator inopinatus, reprezentarea artistului / Credit foto: Trudie Wilson
Publicat: 13.08.2020

Patru oase descoperite pe o plajă din Insula Wight, un comitat ceremonial situat în sudul Marii Britanii, aparțin unei specii noi de dinozaur din aceeași familie cu celebrul Tyrannosaurus rex. Descoperirea a fost făcută cu ajutorul vânătorilor de fosile.

Noul dinozaur, un theropod care a fost denumit Vectaerovenator inopinatus, a trăit în perioada Cretacicului în urmă cu 115 milioane de ani. Paleontologii de la Universitatea din Southampton, care i-au analizat rămășițele, au estimat că acest dinozaur măsura la maturitate patru metri în lungime.

Numele pe care oamenii de știință i l-au dat face referire la golurile mari de aer găsite în oasele descoperite.

Sacii aerieni, care se regăsesc și la păsările din prezent, au fost extensii ale plămânilor și este probabil să fi ajutat la respirație, făcând totodată scheletul mai ușor, sunt de părere cercetătorii.

Noul dinozaur, descoperit datorită vânătorilor de comori

Oasele fosilizate de la gât, spate și coadă au fost găsite, în 2019, pe parcursul mai multor săptămâni, în trei descoperiri separate (două făcute individual și una de către o familie). Rămășițele dinozaurului au fost descoperite pe malul mării, la Shanklin, o stațiune de pe insulă.

„Bucuria de a descoperi oasele a fost absolut fantastică. Am crezut că sunt deosebite și le-am luat atunci când am vizitat Muzeul Insulei Dinozaurilor”, a spus Robin Ward, un vânător de fosile care vizita Insula Wight împreună cu familia când au făcut una dintre descoperiri, potrivit Sci News.

Acesta a acceptat să le doneze muzeului pentru a fi cercetate.

La fel au făcut și autorii descoperirii celorlalte părți din noul dinozaur, James Lockyer și Paul Farrell, la rândul lor vânători de fosile.

Descoperirea lui Vectaerovenator este extrem de importantă

Cercetătorii care analizat fosilele cred că este posibil ca Vectaerovenatorul să fi locuit într-o zonă situată chiar la nord de unde au fost găsite rămășițele sale, carcasa fiind spălată de apa mării.

Os de Vectaerovenator inopinatus / Credit foto: University of Southampton

„Am fost uimiți de cât de gol era animalul. Este plin de spații aeriene. O parte a scheletului său trebuie să fi fost destul de delicată”, a afirmat Chris Barker, doctorand și autor principal al studiului despre această descoperire, publicat în Papers in Palaeontology.

Vectaerovenator inopinatus face parte din încrengătura Tetanurae („cozi rigide” în greacă), un grup care include majoritatea dinozaurilor theropozi, inclusiv megalosauroide, allosauroide, tyrannosauroide, ornithomimosauri, maniraptorieni și păsări.

În Europa, nu s-au descoperit foarte multe rămășițe ale dinozaurilor theropozi din perioada de mijloc a Cretacicului, astfel că noua descoperire stârnește interesul cercetătorilor care speră să obțină mai multe informații despre speciile diverse de dinozauri care au cutreierat Pământul în acea perioadă.

Thanatotheristes degrootorum, cel mai vechi membru al familiei T. Rex