Home » Istorie » Ascensiunea insectelor preistorice uriașe. Când au cutreierat Pământul și cum s-a încheiat domnia lor?

Publicat: 30.06.2022

Insectele și artropodele au populat Pământul încă dinainte de epoca dinozaurilor, devenind mult mai mari decât echivalentele lor contemporane în timpul perioadei Carboniferului, în parte datorită unui surplus de oxigen în atmosfera terestră

Această creștere a fost susținută de temperaturile mai ridicate ale planetei care au crescut metabolismul, unele teorii sugerând, de asemenea, că stimulentul de creștere evolutivă a fost acela de a evita otrăvirea cu oxigen.

Este, de asemenea, posibil ca ambele grupuri să fi crescut pentru a concura într-o cursă evolutivă pentru a doborî prada mare sau pentru a se feri de prădători, scrie Heritage Daily.

Înregistrările fosile sugerează că insectele au apărut în urmă cu aproximativ 407 până la 396 de milioane de ani, cel mai timpuriu exemplu fiind Rhyniognatha hirsti din Devonianul timpuriu, în urmă cu aproximativ 400 de milioane de ani.

În timpul perioadei Carboniferului, care a durat între aproximativ 359 și 299 milioane de ani în urmă, pădurile vaste de mlaștină din zonele joase au provocat o creștere a nivelului de oxigen din atmosferă care a susținut o multitudine de creaturi gigantice, una dintre cele mai comune fiind libelulele gigantice cunoscute sub numele de grifonii din familia Meganeuridae.

Cea mai mare din acest gen a fost Meganeura Monyi, o libelulă care avea o anvergură a aripilor cuprinsă între 65 cm și 70 cm. Meganeura Monyi era o insectă prădătoare care evolua cu spini pe secțiunile tibia și tarsi ale picioarelor pentru a captura prada mai mică.

O altă insectă zburătoare a fost Mazothairos din grupul Palaeodictyoptera al insectelor paleoptere. Se estimează că Mazothairos avea o anvergură a aripilor de aproximativ 56 de centimetri și a dezvoltat o parte a gurii asemănătoare unui cioc pentru a străpunge țesutul vegetal.

Cea mai mare nevertebrată care a existat vreodată

Insectele și artropodele terestre au ajuns, de asemenea, la dimensiuni imense, unde genuri de miriapode, scorpioni și proto-gândaci, printre altele, se întreceau pe solul pădurilor.

Unul dintre cei mai mari dintre aceștia a fost Arthropleura Armata, un gen de miriapode care locuia în pădurile de cărbuni și care putea crește până la 2,5 metri în lungime. Arthropleura este cea mai mare nevertebrată terestră cunoscută care a existat vreodată.

Un alt locuitor uriaș al solului este Pulmonoscorpius kirktonensis, o arahnidă prădătoare timpurie din ordinul Scorpiones care vâna artropode mai mici pe solul pădurilor.

În urmă cu aproximativ 305 milioane de ani, nivelurile de dioxid de carbon din atmosferă au început să scadă semnificativ, ceea ce a dus la scăderea temperaturii medii globale de la 20 °C la aproximativ 12 °C. Acest lucru a dus la retragerea pădurilor la petice izolate, ceea ce a dus în cele din urmă la dispariția majorității giganților din Carbonifer.

Ce legătură există între insectele zburătoare și plăcuțele de înmatriculare? Răspunsul e unul îngrijorător