Home » Istorie » Ce dezvăluie cel mai vechi ADN uman descoperit vreodată în Marea Britanie?

Ce dezvăluie cel mai vechi ADN uman descoperit vreodată în Marea Britanie?

Credit foto: Shutterstock
Publicat: 30.10.2022

Primele date genetice provenite de la indivizi umani paleolitici din Marea Britanie – cel mai vechi ADN uman obținut până în prezent din insulele britanice – indică prezența a două grupuri distincte care au migrat în Marea Britanie la sfârșitul ultimei ere glaciare, potrivit unei noi cercetări.

Noul studiu realizat de cercetătorii de la Institutul de Arheologie UCL, Muzeul de Istorie Naturală și Institutul Francis Crick relevă pentru prima dată că recolonizarea Marii Britanii a constat în cel puțin două grupuri cu origini și culturi distincte.

Echipa de studiu a analizat dovezile ADN de la un individ din Gough’s Cave, Somerset, și de la un individ din Kendrick’s Cave, North Wales, care au trăit amândoi în urmă cu mai mult de 13.500 de ani.

În Marea Britanie există foarte puține schelete de această vârstă, în total fiind găsite aproximativ o duzină de schelete în șase situri.

Studiul, care a implicat datarea și analiza cu radiocarbon, precum și extragerea și secvențierea ADN, arată că este posibil să se obțină informații genetice utile din unele dintre cele mai vechi materiale scheletice umane din țară.

Cel mai timpuriu capitol al istoriei genetice a Marii Britanii

Autorii spun că aceste secvențe de genom reprezintă acum cel mai timpuriu capitol al istoriei genetice a Marii Britanii, dar ADN-ul și proteinele antice promit să ne ducă și mai departe în istoria umană.

Cercetătorii au descoperit că ADN-ul individului din Gough’s Cave, care a murit în urmă cu aproximativ 15.000 de ani, indică faptul că strămoșii săi au făcut parte dintr-o migrație inițială în nord-vestul Europei în urmă cu aproximativ 16.000 de ani.

Cu toate acestea, individul din Peștera lui Kendrick provine dintr-o perioadă mai târzie, în urmă cu aproximativ 13.500 de ani, iar strămoșii săi provin dintr-un grup de vânători-culegători din vest. Se crede că originile acestui grup provin din Orientul Apropiat, care a migrat în Marea Britanie în urmă cu aproximativ 14.000 de ani.

Autorii notează că aceste migrații au avut loc după ultima eră glaciară, când aproximativ două treimi din Marea Britanie era acoperită de ghețari. Pe măsură ce clima s-a încălzit și ghețarii s-au topit, au avut loc schimbări ecologice și de mediu drastice, iar oamenii au început să se mute înapoi în nordul Europei.

Cranii umane, modificate în „cupe craniene”

Pe lângă aspectul genetic, s-a constatat că cele două grupuri erau distincte din punct de vedere cultural, cu diferențe în ceea ce privește ceea ce mâncau și modul în care își îngropau morții, scrie EurekAlert.

Astfel, cercetătorii au descoperit că practicile mortuare ale celor două grupuri erau, de asemenea, diferite. Deși la Peștera Kendrick au fost găsite oase de animale, acestea includeau obiecte de artă portabile, cum ar fi un maxilar de cal decorat. Nu au fost găsite oase de animale care să prezinte dovezi că au fost mâncate de oameni, iar cercetătorii spun că acest lucru indică faptul că peștera a fost folosită ca loc de înmormântare de către ocupanții ei.

În schimb, oasele de animale și de oameni găsite în Peștera lui Gough prezentau modificări umane semnificative, inclusiv cranii umane modificate în „cupe craniene”, despre care cercetătorii cred că sunt dovezi ale canibalismului ritualic.

Studiul a fost publicat în revista Nature Ecology and Evolution.

Un studiu ADN a descoperit genele legate de dislexie

Risc crescut de depresie pentru copiii cu părinți severi. Ce se întâmplă cu ADN-ul celor mici?

Test de cultură generală. Cât ADN împărtășesc oamenii cu cimpanzeii?

Ferigile au furat ADN de la alte organisme, au descoperit cercetătorii