Home » Istorie » Momentul în care oamenii au mers pentru prima dată în picioare

Momentul în care oamenii au mers pentru prima dată în picioare

Publicat: 27.12.2022

Este posibil ca bipedismul uman – mersul în poziție verticală pe două picioare – să fi evoluat în copaci, și nu pe sol, așa cum se credea anterior, potrivit unui nou studiu la care au participat cercetători de la London’s Global University (UCL) din Marea Britanie.

În cadrul studiului, cercetătorii de la UCL, de la Universitatea din Kent și de la Universitatea Duke, SUA, au explorat comportamentele cimpanzeilor sălbatici – cea mai apropiată rudă a noastră în viață – care trăiesc în Valea Issa din vestul Tanzaniei, în cadrul regiunii East African Rift Valley, scrie EurekAlert.

Cunoscut sub numele de „savană-mosaic” – un amestec de teren deschis uscat cu puțini copaci și petice de pădure densă – habitatul cimpanzeilor este foarte asemănător cu cel al primilor noștri strămoși umani și a fost ales pentru a permite oamenilor de știință să exploreze dacă deschiderea acestui tip de peisaj ar fi putut încuraja bipedismul la hominini.

Studiul, publicat în revista Science Advances, este primul de acest gen care analizează dacă habitatele de savană-mosaic ar putea explica timpul mai mare petrecut la sol de cimpanzeii din Issa și compară comportamentul lor cu alte studii efectuate pe verii lor care trăiesc exclusiv în păduri din alte părți ale Africii.

Ce a dezvăluit comportamentul cimpanzeilor?

În general, studiul a constatat că cimpanzeii Issa au petrecut la fel de mult timp în copaci ca și alți cimpanzei care trăiesc în păduri dense, în ciuda habitatului lor mai deschis, și nu au fost mai mult terestre, așa cum era de așteptat.

Mai mult, deși cercetătorii se așteptau ca cimpanzeii să meargă mai mult în poziție verticală în vegetația deschisă de savană, unde nu se pot deplasa cu ușurință prin coronamentul copacilor, peste 85% din aparițiile de bipedism au avut loc în copaci.

Autorii spun că descoperirile lor contrazic teoriile larg acceptate care sugerează că mediul deschis și uscat de savană a fost cel care a încurajat rudele noastre umane preistorice să meargă în poziție verticală – și sugerează, în schimb, că este posibil ca acestea să fi evoluat pentru a merge în două picioare prin copaci.

Mersul în două picioare, o caracteristică definitorie a oamenilor

Pentru a-și stabili concluziile, cercetătorii au înregistrat peste 13.700 de observații ale comportamentului pozițional de la 13 cimpanzei adulți (șase femele și șapte masculi), inclusiv aproape 2.850 de observații ale evenimentelor locomotorii individuale (de exemplu, cățărare, mers, agățare etc.), pe parcursul celor 15 luni de studiu.

Ei au folosit apoi relația dintre comportamentul bazat pe arbori/teren și vegetație, pentru a investiga modelele de asociere. În mod similar, au notat fiecare caz de bipedism și dacă acesta a fost asociat cu faptul că se afla pe sol sau în copaci.

Autorii notează că mersul în două picioare este o caracteristică definitorie a oamenilor în comparație cu alte maimuțe mari. Cu toate acestea, în ciuda studiului lor, cercetătorii spun că motivul pentru care oamenii, singurii dintre maimuțe, au început pentru prima dată să meargă în două picioare rămâne încă un mister.

Craniile uriașilor preistorici dezvăluie indicii despre modul în care vânau strămoșii noștri

Când au trecut strămoșii oamenilor la mersul pe două picioare?

Lupii mumificați din era glaciară dezvăluie misterul strămoșilor câinilor moderni

Cercetătorii descoperă specii de crocodili care s-au hrănit cu strămoșii oamenilor. Cât de fioroși erau?

Oamenii de știință au descoperit, în premieră, o moleculă care absoarbe gazele cu efect de seră
Temperaturile anunțate de ANM! Cum va fi vremea până în iunie?
Nume mari de la Hollywood s-au aliat pentru întoarcerea lui Kevin Spacey pe marile ecrane