Home » Istorie » ADN-ul moștenit de la neanderthalieni încă influențează oamenii moderni

ADN-ul moștenit de la neanderthalieni încă influențează oamenii moderni

Publicat: 16.06.2023

Descoperirile științifice recente au arătat că genele de Neanderthal cuprind aproximativ 1 până la 4% din genomul oamenilor din zilele noastre ai căror strămoși au migrat din Africa, dar întrebarea a rămas deschisă cu privire la măsura în care aceste gene influențează încă în mod activ trăsăturile umane – până acum.

O echipă de cercetare formată din mai multe instituții, printre care și Universitatea Cornell din SUA, a dezvoltat o nouă suită de instrumente genetice computaționale pentru a aborda efectele genetice ale încrucișării dintre oamenii cu strămoși neafricani și oamenii de Neanderthal, care a avut loc acum aproximativ 50.000 de ani (studiul se aplică doar descendenților celor care au migrat din Africa înainte de dispariția neanderthalienilor și, în special, celor cu strămoși europeni).

În lucrarea publicată în eLife, cercetătorii au raportat că unele gene de Neanderthal sunt responsabile pentru anumite trăsături la oamenii moderni, inclusiv câteva cu o influență semnificativă asupra sistemului imunitar.

Cum influențează aceste gene oamenii moderni?

În general, însă, studiul arată că genele omului modern înving în fața generațiilor succesive.

„Este interesant faptul că am descoperit că mai multe dintre genele identificate implicate în sistemele imunitar, metabolic și de dezvoltare ale omului modern ar fi putut influența evoluția umană după migrarea strămoșilor din Africa”, a declarat co-autorul principal al studiului, April (Xinzhu) Wei, profesor asistent de biologie computațională în cadrul Colegiului de Arte și Științe.

„Am pus la dispoziție software-ul nostru personalizat pentru a fi descărcat și utilizat gratuit de către oricine este interesat de continuarea cercetărilor”, a adăugat Wei.

Genele omului modern înving în fața generațiilor succesive

Utilizând un set vast de date de la UK Biobank, care constă în informații genetice și trăsături ale aproape 300.000 de britanici cu strămoși neafricani, cercetătorii au analizat peste 235.000 de variante genetice susceptibile de a proveni de la neanderthalieni.

Ei au descoperit că 4.303 dintre aceste diferențe în ADN joacă un rol substanțial la oamenii moderni și influențează 47 de trăsături genetice distincte, cum ar fi viteza cu care o persoană poate arde calorii sau rezistența imunitară naturală a unei persoane la anumite boli.

Spre deosebire de studiile anterioare, care nu au putut exclude în totalitate genele din variantele oamenilor moderni, noul studiu a folosit metode statistice mai precise pentru a se concentra pe variantele atribuibile genelor neanderthalienilor.

Deși studiul a utilizat un set de date format aproape exclusiv din persoane albe care trăiesc în Regatul Unit, noile metode de calcul dezvoltate de echipă ar putea oferi o cale de urmat în culegerea de informații evolutive din alte baze de date mari pentru a aprofunda influențele genetice ale oamenilor arhaici asupra oamenilor moderni, scrie EurekAlert.

O invenție neașteptată, atribuită neanderthalienilor. Ce au descoperit cercetătorii?

Unelte găsite într-o peșteră de Neanderthal sugerează existența unei industrii preistorice