Home » Istorie » O peșteră plină de cochilii de crabi a arătat că neanderthalienii mâncau aproape la fel de bine ca oamenii moderni

Publicat: 15.02.2023

Descoperirile arheologice făcute de-a lungul coastei portugheze arată că neanderthalienii erau buni bucătari, aceștia prăjind crabi și alte crustacee cu peste 90.000 de ani în urmă. Noul studiu este încă un fapt care ne reamintește că cei mai apropiați verișori ai noștri nu erau niște „nătărăi”, așa cum sunt descriși adesea, ci o specie inteligentă care a avut multe în comun cu noi.

Cercetătorii au făcut descoperirea la situl Gruta de Figueira Brava, localizat în interiorul unei peșteri aflate la sud de Lisabona. În afara comorilor descoperite, constând în unelte de piatră și cărbuni, cercetătorii au descoperit, de asemenea, o mulțime de scoici și oase.

Cercetarea a fost publicată în Frontiers in Environmental Archaeology.

Dintre toate rămășițele descoperite la sit, crabii erau cei mai numeroși. Studiind îndeaproape modelele de deteriorare de pe carapace și clești, autorii studiului au exclus posibilitatea ca acei crabi măcelăriți să fi fost aduși în peșteră de păsări înfometate, rozătoare sau oricare alt animal carnivor, potrivit IFL Science.

Dezvoltarea propriilor moduri de viață

Multe din scoicile și oasele găsite erau marcate cu arsuri negre, ceea ce a demonstrat că au fost încălzite la peste 300 de grade Celsius și a indicat că au fost prăjite pentru a fi mâncate.

Per total, cercetarea a arătat că neanderthalienii adunau crabi din ochiurile de apă de pe coastă, vizând în special adulții mai cărnoși. Apoi îi aduceau în peștera lor, acolo unde erau decojiți, prăjiți și, fără îndoială, savurați.

Situl arheologic demonstrează modul în care neanderthalienii au dezvoltat o varietate de culturi în întreaga lume. La fel ca Homo Sapiens, neanderthalienii și-au dezvoltat propriile moduri de viață, care erau în ton cu mediul înconjurător și cu experiențele lor.

„Noțiunea de neanderthalieni în postură de carnivori de prim rang care se hrănesc cu erbivori de stepă-tundră este extrem de eronată. Astfel de păreri se pot aplica într-o oarecare măsură populațiilor neanderthaliene din centura periglaciară a Europei din Epoca de Gheață, dar nu și celor care trăiesc în peninsulele sudice, iar în aceste peninsule sudice au trăit cei mai mulți oameni de pe continent pe tot parcursul Paleoliticului, înainte, în timpul și după neanderthalieni”, a declarat dr. Mariana Nabais, autorul principal al studiului de la Institutul Catalan de Paleoecologie Umană și Evoluție Socială (IPHES-CERCA).

Capacitățile cognitive ale neanderthalienilor

Cu această demonstrație îndrăzneață a puterii lor cerebrale, acest sit este, de asemenea, un alt exemplu care ne arată că uneori ar trebui să renunțăm la vechile stereotipuri despre neanderthalieni.

„Rezultatele noastre adaugă un argument în plus că neanderthalienii erau locuitori primitivi din peșteri care abia reușeau să supraviețuiască mâncând vânat. Împreună cu dovezile asociate privind consumul pe scară largă de melci, midii, scoici și o serie de pești, datele noastre infirmă ideea că alimentele marine au jucat un rol major în apariția unor capacități cognitive presupus superioare, în rândul populațiilor umane moderne timpurii din Africa Subsahariană”, a punctat dr. Nabais.

Numeroase cranii de animale, găsite într-o peșteră a neanderthalienilor