Home » Știință » Ești o persoană matinală? Genele de la neanderthalieni joacă un rol important

Ești o persoană matinală? Genele de la neanderthalieni joacă un rol important

Publicat: 24.02.2023

Noile cercetări sugerează că genele moștenite de la verii noștri dispăruți ne-ar fi înzestrat cu abilitatea de a fi matinali.

Primii oameni moderni care au ajuns în Eurasia au trebuit să se adapteze la o serie de provocări de mediu, inclusiv la o variație sezonieră mai mare a orelor de lumină decât cea cu care erau obișnuiți în patria lor africană. Din fericire pentru ei, noua lor casă era deja populată de alte grupuri umane care erau bine adaptate la viața la latitudini mai mari.

Prin împerecherea cu neanderthalienii din Eurasia, Homo sapiens din antichitate a preluat o mulțime de gene dăunătoare, pe lângă câteva trăsături genetice pozitive care i-ar fi putut ajuta să prospere în habitatul lor nordic necunoscut.

Pentru a cerceta dacă această încrucișare genetică ne-a modificat tiparele de somn, autorii unui studiu încă neevaluat de către experți au folosit metode de învățare automată, bazate pe secvențe pentru a identifica variantele arhaice din genomul uman care influențează ritmurile circadiene.

Genele moștenite de la strămoșii noștri ne-au înzestrat cu abilitatea de a fi matinali

Ritmul circadian acționează ca un regulator încorporat al ciclurilor de somn-veghe. Deși acest sistem intern de cronometrare a timpului este influențat de o gamă largă de factori de mediu, genele circadiene joacă, de asemenea, un rol masiv în determinarea faptului că o persoană are un cronotip de persoană matinală sau de „pasăre de noapte”.

„Încrucișarea dintre oamenii moderni și oamenii de Neanderthal a creat potențialul de introgresie adaptativă pe măsură ce oamenii s-au mutat în medii noi care fuseseră populate de oamenii de Neanderthal timp de sute de mii de ani”, scriu autorii lucrării.

„Am identificat multe variante specifice care ar putea influența reglarea genei circadiene”, continuă aceștia.

Când au analizat natura acestor variante, cercetătorii au observat că toate păreau să schimbe ritmul circadian în aceeași direcție. „Cele mai puternice variante asociate cresc probabilitatea de a fi o persoană matinală la eurasiatici”, spun ei, potrivit IFL Science.

O încrucișare genetică ne-a modificat tiparele de somn

Deși nu este clar de ce anume un cronotip timpuriu ar fi avantajos la latitudini înalte, autorii studiului subliniază că adaptări circadiene similare sunt observate la alte specii care ocupă teritorii nordice.

Așadar, lucrarea relevă că oamenii moderni s-ar putea să se fi chinuit să se dea jos din pat dimineața, până când s-au amestecat neanderthalienii.

În consecință, cercetătorii concluzionează că „efectele direcționale ale variantelor genei circadiene spre cronotipul timpuriu pot fi considerate ca fiind potențial adaptative”.

Studiul este disponibil pe bioRxiv.

O peșteră plină de cochilii de crabi a arătat că neanderthalienii mâncau aproape la fel de bine ca oamenii moderni