Home » Istorie » Albine de pe vremea faraonilor, găsite mumificate pe coasta de sud-vest a Portugaliei

Credit foto: Andrea Baucon/EurekAlert
Publicat: 04.09.2023

Un nou studiu raportează descoperirea a sute de albine mumificate în cocon. Acești coconi, produși în urmă cu aproape trei mii de ani, au fost descoperiți într-un nou sit descoperit pe coasta Odemira, în Portugalia.

În urmă cu aproximativ 2975 de ani, faraonul Siamun domnea în Egiptul de Jos; în China se scurgea dinastia Zhou; Solomon urma să-i succeadă lui David pe tronul Israelului; pe teritoriul care este astăzi Portugalia, triburile se îndreptau spre sfârșitul Epocii Bronzului.

În special, pe coasta de sud-vest a Portugaliei, unde se află acum Odemira, tocmai se întâmplase ceva ciudat și rar: sute de albine au murit în interiorul coconului lor și s-au păstrat în cele mai mici detalii anatomice.

Coconii, descoperiți acum, au rezultat dintr-o metodă de fosilizare extrem de rară – în mod normal, scheletul acestor insecte se descompune rapid din cauza compoziției sale chitinoase, care este un compus organic.

Un eveniment ciudat și rar

„Gradul de conservare al acestor albine este atât de excepțional încât am reușit să identificăm nu doar detaliile anatomice care determină tipul de albină, ci și sexul acesteia și chiar rezerva de polen monofloral lăsată de mamă atunci când a construit coconul”, spune Carlos Neto de Carvalho, coordonator științific al Geoparcului Naturtejo, un Geoparc Global UNESCO, și cercetător colaborator la Instituto Dom Luiz, din cadrul Facultății de Științe a Universității din Lisabona – Ciências ULisboa (Portugalia).

Paleontologul spune că proiectul care a dus la această descoperire a identificat patru situri paleontologice cu o densitate mare de fosile de coconi de albine, ajungând la mii într-un pătrat de un metru pe o latură.

Aceste situri au fost găsite între Vila Nova de Milfontes și Odeceixe, pe coasta Odemira, municipalitate care a acordat un sprijin puternic pentru realizarea acestui studiu științific, permițând datarea acestuia cu ajutorul carbonului 14.

„Cu o arhivă fosilă de 100 de milioane de ani de cuiburi și stupi atribuită familiei albinelor, adevărul este că fosilizarea utilizatorului său este practic inexistentă”, adaugă Andrea Baucon, unul dintre co-autorii prezentei lucrări, paleontolog la Universitatea din Siena (Italia).

„Gradul de conservare al acestor albine este excepțional”

Coconii descoperiți acum, produși în urmă cu aproape trei mii de ani, conservă ca într-un sarcofag adulții tineri ai albinei Eucera care nu au apucat să vadă lumina zilei. Aceasta este una dintre cele aproximativ 700 de specii de albine care mai există în prezent în Portugalia continentală. Situl paleontologic recent descoperit arată interiorul coconilor acoperiți cu un fir complex produs de mamă și compus dintr-un polimer organic.

În interior se găsește uneori ceea ce a mai rămas din polenul monofloral lăsat de mamă, cu care larva s-ar fi hrănit în primele momente ale vieții. Folosirea tomografiei microcomprimate a permis obținerea unei imagini perfecte și tridimensionale a albinelor mumificate în interiorul coconilor sigilați.

Albinele au mai mult de douăzeci de mii de specii existente la nivel mondial și sunt polenizatori importanți, ale căror populații au suferit o scădere semnificativă din cauza activităților umane și care a fost asociată cu schimbările climatice, scrie EurekAlert.

Înțelegerea motivelor ecologice care au dus la moartea și mumificarea populațiilor de albine în urmă cu aproape trei mii de ani ar putea ajuta la înțelegerea și stabilirea unor strategii de rezistență la schimbările climatice. În cazul coastei de sud-vest, perioada climatică pe care a cunoscut-o acum aproape trei mii de ani a fost marcată, în general, de ierni mai reci și mai ploioase decât cele actuale.

Povestea lui Xin Shui, mumia intactă care a uimit oamenii de știință

O mumie din Bolivia a uluit arheologii după 100 de ani de la descoperirea sa

„Exploratorul” care a găsit mumii în Marele Canion

Blestemul mumiei ar putea fi real, dar există și o explicație științifică

Alphabet, compania care deține Google, depășește o capitalizare de 2.000 de miliarde de dolari
O femeie din India a inhalat un ac decorativ care i-a ajuns în plămâni
Frații Lumière și Revoluția Cinematografică
Cercetătorii spun că au găsit noi dovezi pentru o planetă ascunsă în Sistemul Solar
Cărți scoase de pe rafturile Bibliotecii Naționale a Franței deoarece ar conține arsenic
Amendă uriașă după o ceartă pe social media
În urmă cu aproape opt decenii, italienii îl executau pe „Il Duce”
Cum au trecut razele cosmice prin atmosfera Pământului acum 41.000 de ani?