Home » Istorie » Ce elefanți vânau neanderthalienii pe scară largă în urmă cu 125.000 de ani?

Ce elefanți vânau neanderthalienii pe scară largă în urmă cu 125.000 de ani?

Credit foto: ©Lutz Kindler, LEIZA via EurekAlert
Publicat: 28.12.2023

Vânătoarea elefantului cu colți drepți (Palaeoloxodon antiquus), acum dispărut, era foarte răspândită în rândul neanderthalienilor. Aceasta este concluzia la care a ajuns o echipă de cercetători formată din membri ai Universității Johannes Gutenberg din Mainz (JGU), ai Leibniz-Zentrum für Archäologie (LEIZA), cu sediul tot în Mainz, și ai Universității Leiden din Olanda.

Studiul a fost publicat recent în revista PNAS. Cercetătorii au examinat îndeaproape oasele de elefant vechi de aproximativ 125.000 de ani și care au fost descoperite în urmă cu zeci de ani la Gröbern, în Saxonia-Anhalt, și Taubach, în Turingia, Germania.

Aceștia au reușit să identifice urme de tăieturi făcute de uneltele de piatră folosite de neanderthalieni, care indică faptul că animalele trebuie să fi fost vânate înainte de a fi măcelărite pe scară largă.

În urmă cu doi ani, aceeași echipă a descoperit, în timpul analizei oaselor găsite în situl Neumark-Nord, într-o fostă mină de lignit din Saxonia-Anhalt, primele dovezi că neanderthalienii au vânat în mod activ elefanți cu colți drepți, cele mai mari mamifere terestre din Pleistocen.

Specia de elefant vânată de neanderthalieni

„Rezultatele examinării mai recente a oaselor de la Gröbern și Taubach arată acum că vânătoarea acestor elefanți de către neanderthalieni nu a fost un fenomen izolat, ci trebuie să fi fost o activitate mai regulată”, a subliniat Sabine Gaudzinski-Windheuser, profesor de arheologie preistorică și protoistorică la JGU și director al Centrului de cercetare arheologică și al Muzeului de evoluție a comportamentului uman MONREPOS din Neuwied, un institut condus sub egida LEIZA.

Gaudzinski-Windheuser a fost implicată pe scară largă în investigarea oaselor de la Gröbern și Taubach, precum și în studiul anterior al oaselor din situl Neumark-Nord.

Un elefant cu colți drepți ar fi fost suficient pentru a acoperi necesarul zilnic de calorii pentru 2.500 de neanderthalieni, scrie EurekAlert.

Elefantul ar fi acoperit necesarul zilnic de calorii pentru 2.500 de neanderthalieni

Palaeoloxodon antiquus cutreiera peisajele din Europa și Asia de Vest în urmă cu 800.000 până la 100.000 de ani. Cu o înălțime a umerilor de până la patru metri și o masă corporală de până la 13 tone, elefantul european cu colți drepți era cel mai mare animal terestru din acea vreme, semnificativ mai mare decât elefanții africani și asiatici de astăzi și chiar mai mare decât mamutul lânos dispărut.

„Am estimat că, de fapt, carnea și grăsimea furnizate de corpul unui Palaeoloxodon antiquus adult ar fi fost suficiente pentru a satisface aportul zilnic de calorii a cel puțin 2.500 de neanderthalieni adulți”, a explicat Gaudzinski-Windheuser.

Neanderthalienii se adunau în grupuri de cel mult 20 de indivizi

„Acesta este un număr semnificativ, deoarece ne furnizează noi informații despre comportamentul neanderthalienilor”. Până acum, de exemplu, cercetările au presupus în general că neanderthalienii se asociau în grupuri de cel mult 20 de indivizi.

Cu toate acestea, informațiile obținute acum în legătură cu exploatarea sistematică a elefanților cu colți drepți indică faptul că neanderthalienii trebuie să se fi adunat, cel puțin temporar, în grupuri mai mari sau să fi stăpânit tehnici care să le permită să conserve și să stocheze cantități mari de alimente – sau ambele.

O turmă de elefanți a călcat în picioare o mașină pe o autostradă din Malaezia