Ce este mitoza?

Publicat: 18.08.2018
Ce este mitoza?
Mecanismul principal prin care organismele generează noi celule este prin diviziunea celulară. În timpul acestui proces, o celulă „părinte” se va diviza şi va produce o celulă identică. În acest mod, celula iniţială va transmite materialul genetic la celula „fiică”. Totuşi, în primul rând, celulele trebuie să-şi copieze ADN-ul. Mitoza este procesul prin care o celulă îşi separă ADN-ul copiat, divizându-şi nucleul în două.

Mecanismul diviziunii celulare variază între procariote şi eucariote. Procariotele sunt organisme unicelulare, precum bacteriile. Au o structură internă simplă cu ADN-ul care pluteşte în celulă. Folosesc diviziunea celulară ca metode de reproducere asexuată, în care structura genetică a descendentului este aceeaşi ca cea a părintelui. Un mecanism des întâlnit a reproducerii asexuate la procariote este fisiunea binară. În timpul acestui proces, celula părinte îşi copiază ADN-ul şi creşte volumul conţinutului din celulă. Eventual, o fisură apare în centrul celulei, ducând la formarea a două celule identice, scrie Live Science.

Pe de altă parte, celulele eucariotelor au un compartiment central organizat, numit nucleu şi alte structuri, precum mitocondria şi cloroplaste. Multe celule eucariote se divid şi produc copii identice ale lor prin creşterea volumului celulei şi copierea ADN printr-o serie de faze bine definite cunoscute drept ciclul celular. Întrucât ADN-ul se găseşte în nucleu, celulele trec şi prin diviziune celulară. Astfel, „mitoza este definită ca fiind diviziunea nucleului eucariotelor, deşi mulţi îl definesc ca fiind întregul ciclu celular care este folosit pentru diviziune”, a precizat Andrew Hoyt, profesor de biologie la Hopkins University.

Precum procariotele, şi unele eucariote ca amiba sau drojdia folosesc diviziunea celulară ca metode de reproducere asexuată. Pentru eucariotele multicelulare complexe, precum plantele şi animalele, diviziunea celulară este necesară pentru creşterea şi repararea ţesutului. Celulele eucariote pot trece prin forme de diviziune celulară numite meioză, care este necesară pentru a produce celule reproductive precum spermatozoizii, ovule şi spori.

Diviziunea celulară – ne permite să trăim, dar ne face să ne îmbolnăvim de cancer. De astăzi, are cu un secret mai puţin

Cum ştie o celulă când să se dividă?

Cercetătorii au făcut o descoperire care marchează începutul unei noi era a geneticii: s-a aflat cum celula organizează ADN-ul pentru diviziune

Ce se întâmplă cu rămăşiţele unei celule moarte?