Home » Maratoanele Descopera » Mari întrebări » De ce se îngălbenesc paginile cărţilor?

De ce se îngălbenesc paginile cărţilor?

Publicat: 29.09.2018
Atunci când sunt expuse la oxigen, paginile cărţilor se îngălbenesc, susţine profesorul de chimie Susan Richardson din cadrul Universităţii din Carolina de Sud.

În mare parte, hârtia este realizată din celuloză, obţinută din lemn. Conform Live Science, celuloza este o substanţă incoloră ce reflectă extrem de bine lumina, de aceea noi o percepem ca fiind albă. Însă atunci când lignina, un alt compus al lemnului, este expus la lumină şi aer, structura sa moleculară se schimbă.

Lignina este un polimer, ceea ce înseamnă că este construit din grupuri ale aceleiaşi unităţi moleculare. În cazul ligninei, aceste unităţi sunt monomeri. Însât lignina ca parte a celulozei oxidează prin captarea unui număr mare de molecule de oxigen, acestea sunt cele ce alterează structura polimerului. Astfel legăturile dintre unităţi sunt rupte, fiind formată o regiune moleculară numită cromofor. Această regiune reflectă anumite lungimi de undă ale luminii pe care ochiul uman le percepe ca fiind culori. În cazul oxidării ligninei, culorile variază între galben şi maro.

Acelaşi principiu, al oxidării, are loc şi în momentul în care tăiem un măr în două. În mod normal, în cadrul fabricării hârtiei este extrasă mare parte din lignină. Pe de altă parte, producătorii de carton sau pungi de cumpărături din hârtie profită de oxidare, deoarece face ca obiectele să fie mai rezistente.