Home » Maratoanele Descopera » Mari întrebări » Cum interacționează antibioticele între ele?

Cum interacționează antibioticele între ele?

09.13.2020
Cum interacționează antibioticele între ele?
Credit foto: Pixabay

Cercetătorii explică faptul că, adesea, este greu de aproximat modul în care interacționează antibioticele atunci când sunt administrate în tandem.

Medicii explică faptul că de obicei, este dificil de prezis cât de bine vor funcționa antibioticele atunci când sunt combinate. Uneori, două antibiotice își cresc efectul și inhibă dezvoltarea bacteriilor mai eficient decât se așteptă. În alte cazuri, efectul combinat este mai slab. Deoarece există multe modalități diferite de a combina medicamentele, este important pentru doctori să poată aproxima efectul acestor combinații.

Un nou studiu a descoperit că adesea este posibilă estimarea rezultatelor unei combinații de antibiotice prin caracterizarea cantitativă a modului în care acționează antibioticele individuale. Acesta este rezultatul unui studiu comun al profesorului Tobias Bollenbach de la Universitatea din Köln, al profesorului Gasper Tkacik și al cercetătorul doctoral Bor Kavcic de la Institutul de Știință și Tehnologie Austria, notează Medicalxpress.

„Am vrut să aflăm cum funcționează antibioticele care inhibă sinteza proteinelor în bacterii atunci când sunt combinate între ele și să prezicem aceste efecte pe cât posibil, folosind modele matematice”, explică prof. Bollenbach.

Modelele matematice pot explica interacțiunea dintre antibiotice

Ribozomii bacterieni pot traduce treptat secvența ADN a genelor în secvența de aminoacizi a proteinelor. Multe antibiotice vizează acest proces și inhibă translația. Diferite antibiotice blochează în mod specific pașii diferiți ai ciclului, iar cercetătorii au descoperit că interacțiunile dintre antibiotice sunt adesea cauzate de blocaje în ciclul de traducere. De exemplu, antibioticele care inhibă începutul și mijlocul ciclului de translație au efecte mult mai slabe atunci când sunt combinate.

Pentru a înțelege mecanismele care stau la baza interacțiunilor dintre medicamente, oamenii de știință au creat blocaje de translație artificiale care imită efectul antibioticelor specifice. Folosind o combinație de modele teoretice din fizica statistică și experimente, oamenii de știință au arătat că acest efect explică interacțiunea dintre antibioticele care blochează diferite etape.

„O înțelegere cantitativă a efectului antibioticelor individuale ne permite să prezicem efectul combinațiilor de antibiotice fără a fi nevoie să testăm toate combinațiile posibile. Această constatare este importantă, deoarece aceeași abordare poate fi aplicată și altor medicamente, permițând dezvoltarea unor combinații de medicamente noi, deosebit de eficiente, pe termen lung”, explică prof. Bollenbach.

Studiul Mechanisms of drug interactions between translation-inhibiting antibiotics a fost publicat în Nature Communications.