Home » Stiinta » Canabisul poate fi folosit pentru a distruge bacteriile rezistente la antibiotice

Autor: Adrian Popovici 03.29.2020
Unii dintre compuşii din canabis pot să distrugă acele bacterii care s-au adaptat antibioticelor.

Descoperirea antibioticelor a reprezentat un pas extrem de important în medicina modernă, iar de-a lungul timpului acestea au salvat vieţile a zeci sau chiar sute de milioane de oameni. Din păcate, bacteriile s-au adaptat şi ele în această perioadă şi, astfel, există posibilitatea ca antibioticele să se dovedească infeciente în cazul anumitor infecţii. Din această cauză, oamenii de ştiinţă din întreaga lume se află în căutarea unor compuşi care să înlocuiască antibioticele actuale.

Conform unui studiu efectuat de către Universitatea din Danemarca de Sud, canabidiolul (CBD) este unul dintre compuşii care pot fi extraşi din canabis. Oamenii de ştiinţă suedezi au ajuns la concluzia că efectele antibioticelor pot fi îmbunătăţite dacă acestea sunt administrate în combinaţie cu CBD, notează Medicalxpress.

În cadrul acestui studiu, cercetătorii au analizat efectele CBD-ului împotriva stafilococului auriu, Staphylococcus aureus atunci când este adminstrat alături de un antiobiotic numit bacitracină. Oamenii de ştiinţă au ales stafilococul auriu deoarece acesta este unul dintre cei mai comuni patogeni care pot fi contractaţi în mediile spitaliceşti. În unele zone de pe glob acest patogen a devenit rezistent la antibiotice, ar pe viitor tinde să devină un factor de risc global.

Atunci când au combinat CBD-ul cu antibioticele, oamenii de ştiinţă au observat umătorele trei efecte, care au dus la oprirea infecţiilor cu stafilococul auriu.

1. Bacteriile nu se mai puteau diviza normal.

2. Expresia anumitor gene cheie (diviziunea celulară şi genele autolizei) în bacterii a fost redusă.

3. Membrana bacteriană a devenit instabilă.

Oamenii de ştiinţă explică faptul că folosirea în exces a antibioticelor este cea care a dus la dezvoltarea rezistenţei bacteriilor, dar şi că combinarea acestora cu un compus care să le îmbunătăţească efectele. De asemenea, aceştia subliniază că această combinare înseamnă că pacienţii vor avea nevoie de mai puţine antibiotice, ceea ce, pe termen lung, ar putea să ducă la un număr mai mic de bacterii rezistente la antibiotice.

Studiul a fost publicat în Scientific Reports.