Home » Maratoanele Descopera » Mari întrebări » Pot șerpii să hiberneze?

Pot șerpii să hiberneze?

Publicat: 01.04.2023

În încercarea de a supraviețui lunilor de iarnă, când temperaturile scad și hrana este rară, o serie de specii vor experimenta o anumită formă de hibernare. În timp ce adevărata hibernare se referă în mod specific la mamifere, diferite grupuri taxonomice vor experimenta procese asemănătoare hibernării, specifice nevoilor lor, așa că, dacă șerpii nu hibernează, atunci ce fac ei mai exact?

În calitate de ectoterme, a căror temperatură corporală este reglată de mediu, procesul de brumare permite reptilelor și amfibienilor să supraviețuiască la temperaturi apropiate de îngheț în timpul iernii.

Reptilele și amfibienii pot suporta schimbări drastice ale temperaturii corpului fără a suferi efecte negative asupra funcției organelor lor. Acest lucru înseamnă că sunt capabile să permită ca temperatura corpului lor să scadă dramatic în timpul iernii, unele specii de aligatori alegând să petreacă o parte din iarnă scufundate în apă înghețată.

În timp ce brumarea ar putea fi considerată hibernarea ectotermelor, procesele diferă ușor în funcție de biologia diferitelor grupuri, scrie IFL Science.

Anumite specii de șerpi experimentează o anumită formă de hibernare

Înainte de a intra în hibernare, mamiferele își construiesc rezerve mari de grăsime pe care corpul lor le folosește încet pe parcursul sezonului pentru a-și menține somnul profund. În timp ce mamiferele care hibernează vor rămâne în acest somn pe toată durata procesului de hibernare, reptilele și amfibienii care hibernează se strecoară uneori pentru a bea apă în timpul somnului lor relativ mai ușor.

Speciile care hibernează sunt, de asemenea, capabile să tolereze niveluri de oxigen semnificativ mai scăzute. Speciile de șopârle, cum ar fi dragonul bărbos central (Pogona vitticeps), se vor îngropa adesea în solul umed pentru a reduce distanța necesară pentru a se deplasa în căutarea apei.

Deoarece ectotermele se bazează pe temperaturile exterioare pentru a-și digera hrana, acestea vor înceta să mai mănânce chiar înainte și în timpul brumării.

Atât brumarea, cât și hibernarea au o durată diferită în funcție de specie și de temperaturile exterioare, procesul putând dura de la câteva săptămâni până la șase sau șapte luni.

Toți șerpii „hibernează”?

În mod oarecum nesurprinzător, speciile cu climă temperată nu au nevoie să brumeze, deoarece mediul lor rămâne relativ cald. Cu toate acestea, unele specii de climă temperată vor experimenta estivația – un tip de latență experimentată în timpul lunilor de vară calde și uscate.

Toate speciile de șerpi din America de Nord intră în brumar din cauza climatului mai rece al regiunii.

În ciuda faptului că indivizii din captivitate se confruntă cu un mediu în mare parte constant, funcțiile lor biologice pot intra adesea în acțiune spunându-le să înceapă brumarea, deși nu observă o scădere a temperaturii.

Deși este posibil ca unele specii de șerpi în captivitate să încerce brumarea, aceasta este mult mai puțin frecventă la șerpii în captivitate decât la alte specii de reptile ținute în mod obișnuit.

Șerpii aud chiar mai bine decât credeam. Cum reacționează, de fapt, la sunete?

Noi specii de șerpi, descoperite sub cimitire și biserici din Ecuador

Tot mai mulți oameni mușcați de șerpi exotici în Marea Britanie. Ce se întâmplă?

Un exoschelet robotic permite șerpilor să meargă pe patru picioare