Home » Natura » Efectul SURPRINZĂTOR pe care îl are dioxidul de carbon asupra procesului de dezvoltare a zonelor cu vegetaţie

Autor: Alin Motogna 04.27.2016
Se estimează că pădurile acoperă aproximativ 30% din suprafaţa Terrei.

O echipă internaţională de cercetători a studiat date satelitare obţinute de-a lungul ultimilor 33 de ani şi au aflat că Pământul devine din ce în ce mai verde, datorită creşterii nivelului de dioxid de carbon din atmosferă. Dovada producerii acestui fenomen este cantitatea de frunze, despre care cercetătorii spun că a crescut semnificativ în ultimele trei decenii.

,,Am reuşit să găsim o legătură între fenomenul de creşterii suprafeţelor verzi şi cel al fertilizării datorate creşterii nivelului de dioxid de carbon din atmosferă. Folosind modele computerizate, am putut reproduce modul în care se dezvoltă aceste suprafeţe studiate cu ajutorul datelor satelitare”, a declarat cercetătorul Ranga Myneni (Universitatea din Boston), pentru publicaţia americană EurekAlert.

Procesul studiat de Myneni şi echipa sa de cercetare se numeşte ,,carbon fertilisation effect” şi se produce atunci când frunzele absorb dioxidul de carbon din atmosferă, în timpul procesului de fotosinteză. Astfel, cu cât nivelul de dioxid de carbon este mai mare, cu atât plantele cresc mai rapid, îndeosebi în zonele cu climă caldă.

Nivelul de dioxid de carbon din atmosferă este din ce în ce mai mare în ultima perioadă, iar acest fenomen se află în strânsă legătură cu creşterea suprafeţelor acoperite cu vegetaţie de pe planeta noastră. ,,Rezultatele studiului nostru arată că în ultimii 33 de ani, Terra s-a îmbogăţit cu o suprafaţă împădurită echivalentă cu de două ori cea a zonei continentale a SUA (18 milioane de metri pătraţi). Totodată, fenomenul pe care l-am observat are un impact semnificativ asupra modului în care se desfăşoară ciclul apei şi al dioxidului de carbon în natură”, a adăugat cercetătorul Zaichun Zhu (Universitatea din Peking, China).

Dioxidul de carbon nu este singurul factor care contribuie la dezvoltarea suprafeţelor verzi. Cercetătorii spun că nitrogenul folosit la producerea îngrăşămintelor agricole, dar şi gestiunea eficientă a zonelor acoperite cu vegetaţie, indiferent de natura lor, influenţează în mod semnificativ dezvoltarea regiunilor verzi.

Oamenii de ştiinţă avertizează că acest efect al dioxidului de carbon din atmosferă este temporar. Prin urmare, dacă nu vom reuşi să reducem nivelul de emisii poluante, consecinţele schimbărilor climatice, cum sunt, de exemplu, fenomenele meteorologice extreme sau creşterea nivelului mărilor, vor fi resimţite din ce în ce mai puternic.

Vă mai recomandăm şi: 93% din Marea Barieră de Corali este afectată de albire. ”Este o TRAGEDIE” – FOTO+ VIDEO