Home » Natură » O fosilă de acum 77 de milioane de ani, descoperită recent, rescrie istoria despre ”Bătălia Cerurilor”

Publicat: 01.09.2016
În Canada a fost descoperită fosila primelor reptile zburătoare.

Reptila rară avea o deschidere a aripilor de 1,5 metri, fiind eclipsată de ,,verii” sai din Cretacic de acum 77 de milioane de ani. Unele specimene erau mult mai mari, aveau o deschidere a aripilor de 11 metri – de mărimea unui avion mic.

Înainte de descoperirea din Canada, cercetătorii credeau că micii pterozauri nu puteau concura cu primele păsări din ultima parte a Cretacicului. Cercetătoarea Elizabeth Martin Silverstone, de la Universitatea din Southampton, a declarat: ,,Descoperirea noului pterozaur este fascinantă deoarece sugerează că pterozaurii de dimensiuni reduse au fost prezenţi până la sfârşitul Cretacicului, nefiind omorâţi de păsări. Oasele sunt foarte greu de conservat, animalele mari au fost mult mai bine conservate de ecosistemul din America de Nord. Fapt ce sugerează că pterozaurii mici s-au conservat mult mai greu, însă au existat”.

Fragmentele fosilei au fost descoperite în 2009 pe insula Hornby din Columbia Britanică. Un studiu detaliat a fost publicat recent în revista Open Science.

Pterozaurii, care nu erau dinozauri zburători, au fost primele vertebrate care au dezvoltat funcţia zborului, înaintea păsărilor cu milioane de ani. Timp de 140 de milioane de ani aceştia au fost prezenţi pe cer până când au fost înlocuiţi de păsări, care au evoluat din dinozauri.

Pterozaurii Azhdarchoid erau un grup de reptile zburătoare cu aripi scurte, care aveau unele trăsături asemănătoare cu păsările, precum ciocul fără dinţi.

Coautorul studiului medicul Mark Witton, expert în pterozauri de la Universitatea din Portsmouth a declarat ,,Scepimenul este prin cele mai frumoase şi mai complete fosile de pterozauri”.