Home » Natură » Un grup de specii care nu s-a schimbat aproape deloc în 240 de milioane de ani confirmă principiul darwinian de ”fosilă vie”

Publicat: 24.02.2017
Savanţii au studiat „fosila vie” din genul Sphenodon (sau tuatara) şi au identificat o nouă metodă de a măsura rata de evoluţie a acestor creaturi enigmatice, dând crezare teoriei darwiniene a „fosilelor vii”.

Tuatara este un gen înrudit cu şopârla şi care există pe Pământ de 240 de milioane de ani, relatează Science Daily.

În acest studiu, cercetătorii au măsurat oasele craniene de la toate fosilele asociate cu tuatara şi le-au comparat pentru a indica adaptarea speciilor la diferite diete. Au examinat, de asemenea, ratele de evoluţie morfologică în tuatara şi în rudele extincte fosile.

Studiul confirmă două aspecte: tuatara a prezentat o evoluţie foarte lentă şi anatomia este foarte conservatoare.

Conducătorul acestui studiu, Jorge Herrera-Flores, susţine că „rudele fosile ale tuatarei includ erbivore şi chiar forme acvatice şi erau mult mai diverse decât astăzi. Am descoperit că tuatara de astăzi are multe în comun cu cele mai bătrâne rude din Triasic”.

Când Charles Darwin a inventat termenul de „fosilă vie” în 1859, a avut în vedere speciile actuale care arătau la fel ca strămoşii din urmă cu milioane de ani. Explicaţia lui era că aceste specii sunt izolate, neexistând competiţie, deci neexistând schimbare.

Totuşi, teoria lui Darwin nu putea fi testată în acea perioadă. Acum, însă, cu ajutorul tehnicilor moderne se poate măsura rata de evoluţie. Mai important decât rata lentă este faptul că „tuatara este conservatoare şi că rudele sale apropiate sunt de acum mai bine de 200 de milioane de ani”, menţionează Mike Benton, de la Universitatea din Bristol, şi co-autor al acestui studiu.

Un ”vânător” de fosile a făcut o descoperire istorică după ce s-a împiedicat de un ”bolovan mic”