Home » Natură » A fost realizată o imagine a unei membrane celulare la cea mai mică scară de până acum. Detaliile sunt uimitoare – FOTO

Publicat: 01.06.2017
Cercetătorii au scanat o membrană celulară la nivel nanometric, iar aceasta (în afară de detaliile fascinante) poate contribui decisiv la cunoaşterea unor funcţii celulare care până acum au rămas enigmatice.

Cercetarea a fost efectuată de o echipă de savanţi de la Oak Ridge National Laboratory din Tennessee, utilizând o serie de tehnici genetice şi chimice, adăugând un izotop de hidrogen membranelor celulelor lui Bacillus subtilis (o specie de bacterie), scrie Science Alert.

Membranele celulelor vii sunt formate din straturi subţiri de lipide, care susţin o varietate de materiale organice, precum lanţurile de carbohidraţi. Lipidele formează o barieră între mediul extern şi mediul intern. Proteinele au rolul de „porţi”, care controlează ce intră şi ce iese din celulă, iar alte chimicale, precum carbohidraţii, au un rol de identificare.

Deşi pare simplu, există o dezbatere cu privire la existenţa „plutelor lipidice” (lipid rafts). Sunt secţiuni din membrană care operează ca domenii distincte. S-a emis ipoteza că mişcările acestor plute lipidice pot acţiona ca un mecanism de control prin scoaterea sau punerea în acţiune a proteinelor.

Cercetătorul care a condus acest studiu, John Katsaras, precizează că „unii cred că acestea există, pe când alţii nu. Există dovezi care susţin ambele părţi”.

Pentru a afla răspunsul acestei probleme, echipa de cercetare a obţinut cea mai clară imagine a membranei, cu ajutorul unei tehnici numite neutron scattering, observând astfel diferenţele subtile în aranjarea moleculelor fără să distrugă celula sau vreauna dintre funcţiile acesteia.

Rezultatul este prezentat în imaginea de mai jos:

Credit: Oak Ridge National Laboratory

În ceea ce priveşte ipoteza existenţei plutelor lipidice, aceştia afirmă existenţa acestui domeniu în membrană, observând o heterogenitate în aranjarea lipidelor.

Rezultatele au fost publicate în PLOS Biology.

Savanţii au creat noi forme de viaţă care conţin ADN ”artificial”