Home » Natură » Un versant al Muntelui Etna riscă să se prăbuşească în mare. Evenimentul ar putea provoca o catastrofă

Publicat: 13.10.2018
Gravitaţia trage Muntele Etna spre mare, existând posibilitatea ca flancul vulcanului activ să se prăbuşească, provocând un dezastru de proporţii.

Nu există indicii că o astfel de prăbuşire ar fi iminentă, dar un nou studiu arată că flancul sud-estic se mişcă atât la suprafaţă, cât şi sub mare. Aceste mişcări sugerează că riscul unei alunecări de teren este mai mare decât se considera anterior, scrie Live Science.

„Trebuie să înţelegem mai bine de ce fel de factori declanşatori este nevoie pentru o prăbuşire”, a precizat Morelia Urlaub, co-autoare a studiului de la GEOMAR Helmholtz Centre for Ocean Research din Kiel, Germania.

Muntele Etna este cel mai imprevizibvil vulcan din Europa, trecând prin mai multe perioade active timp de cel puţin 8.000 de ani iar în prezent este în ciclul eruptiv care se desfăşoară din septembrie 2013.

S-a mai constatat şi că, în ultimii 30 d ani, flancul sud-estic s-a deplasat spre mare. În martie anul acesta, o echipă de cercetători de la Open University din Marea Britanie a descoperit că din 2001 până în 2012, partea sud-estică a muntelui s-a deplasat spre mare cu 14 milimetri pe an.

Muntele Etna aruncă constant material pe versanţii săi, iar gravitaţia trage materialul în jos. „Este un fenomen des întâlnit pentru vulcanii mari. Au o bază întinsă”, a adăugat Urlaub.

De asemenea, Muntele Etna are „picioarele în apă” şi continuă sub coasta siciliană, în Mediterană. Până acum, nimeni nu a măsurat mişcările flancului aflat sub nivelul apei.

Folosind o reţea de senzori subacvatici, Urlaub şi echipa sa au efectuat o serie de măsurători în acest sens, găsind că pe o perioadă de opt zile din mai 2017, o falie din flancul de sub nivelul mării s-a mişcat cu 4 centimetri, alunecarea petrecându-se gradual.

Zona unde a fost observată mişcarea este departe de camera magmatică din centrul muntelui, ceea ce înseamnă că magma nu a influenţat în niciun fel mişcările, fiind doar rezultatul forţei gravitaţionale.

Noile măsurători dau o veste extrem de rea, întrucât „ştim de la alţi vulcani că versanţii se pot prăbuşi catastrofal şi pot cauza mari alunecări de teren, iar dacă acestea cad în mare, pot duce la un tsunami”, a adăugat cercetătoarea.

Cel mai misterios vulcan din lume, Etna, dă bătăi de cap experţilor: „Erupţiile recente sunt neobişnuite”