Home » Natura » Urangutanii dau dovadă de inteligenţă uimitoare prin realizarea de inovaţii tehnologice

Autor: Alexandru Voiculescu 11.14.2018
O echipă de cercetători, condusă de Isabelle Laumer şi Alice Auersperg, cu specialişti de la Universitatea din Viena, Universitatea St. Andrews şi Universitatea de Medicină Veterinară din Viena au observat pentru prima dată că urangutanii sunt capabili să realizeze cârlige din sârme chiar de la primul experiment.

Copiii (de om) sunt deja utilizatori şi producători buni de unelte de la vârste fragede. Totuşi, atunci când sunt confruntaţi cu o sarcină care le cere să aducă inovaţii, precum crearea unei unelte în formă de cârlig dintr-o bucată de sârmă întinsă pentru a extrage un coş din fundul unui tub vertical, aceştia nu sunt capabili. Copiii de 3-5 ani reuşesc rar acest lucru şi chiar la vârsta de 7 ani, mai puţin de jumătate au fost capabili să rezolve această sarcină. Doar de la 8 ani, copiii reuşesc în proporţie mare să ducă la sfârşit această sarcină, scrie Phys.

Conform noului studiu, urangutanii sunt mai capabili de realizarea unei astfel de sarcini. „În cea mai mare parte, urangutanii au îndoit cârligele cu dinţii şi cu gurile, iar restul uneltei a fost ţinut drept. Apoi, l-au inserat imediat cu orientarea corectă, au apucat mânerul şi au tras coşul”, a precizat Isabelle Laumer.

„Sarcina de a îndoi un material în formă de cârlig a devenit standardul în testarea capacităţilor de inovaţie în psihologia comparativă”, a explicat Alice Auersperg. „Având în vedere rapiditatea inovaţiei, se pare că au inventat o soluţie la această problemă şi nu au aplicat un comportament de rutină, a adăugat cercetătoarea.

Urangutanii au 97% din ADN-ul uman, sunt rude apropiate cu noi şi sunt printre cele mai inteligente primate, astfel că rezultatul experimentului nu este chiar atât de surprinzător. Studiul face parte dintr-o serie mai largă de descoperiri care arată că şi alte specii au abilităţi cognitive complexe, aşa cum s-a demonstrat în cazul corvidelor (ciorilor, corbilor, gaiţelor etc.), papagalilor şi desigur, primatelor.

Inteligenţa ciorilor nu încetează să uimească: păsările pot crea unelte compuse din mai multe părţi diferite