Home » Natura » Carnivore: tipuri şi aspecte mai puţin cunoscute despre consumatoarele de carne

Carnivore: tipuri şi aspecte mai puţin cunoscute despre consumatoarele de carne

Autor: Oana Bujor 12.30.2018
Un carnivor este animalul sau planta ce consumă carnea altor animale. Majoritatea animalelor fac parte din ordinul carnivorelor.

„O carnivoră este orice specie ce consumă carne, acest lucru poate varia de la plante carnivore, insecte, tigri sau lupi”, a declarat Kyle McCarthy, profesor din cadrul Universităţii din Delaware.

Ordinul carnivorelor cuprinde în total 12 familii şi 270 de specii, conform Live Science. În timp ce unele carnivore consumă doar carne, altele îşi suplimentează alimentaţia cu vegetaţie. De exemplu, majoritatea urşilor sunt omnivori, ceea ce înseamnă că mănâncă atât plante, cât şi carne.

Plante carnivore

Animalele nu sunt singurele carnivore, există aproximativ 600 specii de plante carnivore, conform Societăţii Americane de Botanică. Astfel de plante obţin o parte din nutrienţi prin intermediul capturării şi digerării insectelor şi uneori a micilor animale, precum broaşte sau şoareci. Deoarece majoritatea plantelor carnivore consumă insecte, ele sunt numite şi plante insectivore.

În timp ce majoritatea planetelor absorb azotul din sol prin intermediul rădăcinilor, plantele carnivore îşi iau azotul din animalele pe care le digeră.  Planta Venus are o serie de frunze ce se închid în momentul în care perii sunt atinşi. Alte plante au un mucus lipicios ce capturează insectele, în tip ce alte specii elimină enzime digestive puternice.

Tipuri de carnivore

Sursă-Pixabay

Există trei tipuri diferite de carnivore în funcţie de nivelul de carne pe care îl consumă: hipercarnivore, mezocarnivore şi hipocarnivore. Carnivorele ce consumă în mare parte doar carne sunt hipercarnivorele. Aceste animale nu pot digera vegetaţia, iar dieta lor este compusă în proporţie de 70% din carne. Din familia de feline hipercarnivore se numără leii, tigri şi pisicile mai mici, de asemenea şi şerpii, şopârlele şi majoritatea amfibienilor consumă doar carne.

În timp ce majoritatea hipercarnivorelor au un al patrulea molar superior şi un prim molar inferior pentru a prinde mai bine prada, animale precum balenele, ce nu au deloc dinţi, filtrează  crustaceele şi zooplancton din apa oceanelor.

Animalele ce depind de consumul de carne în proporţie de 50% poartă denumirea de mezocarnivore. În afară de carne, ele consumă fructe, ciuperci şi alte vegetale. Mezocarnivorele au dimensiuni mici şi medii, deseori ele trăiesc în apropierea oamenilor. Raconii, vulpile şi coioţii sunt exemple de mezocarnivore.

Hipocarnivorele sunt animalele ce consumă cel mai mic procent de carne, mai mic  de 30%. Aceste animale ce mai pot fi considerate şi omnivore mânâncă peşte, fructe, nuci, rădăcini şi carne.

Caracteristici ale carnivorelor

Sursă-Pixabay

Deşi majoritatea carnivorelor au diferite forme şi mărimi, acestea au câteva trăsături în comun. Majoritatea carnivorelor au un creier mare şi un nivel al inteligenţei crescut. De asemenea, sistemul lor digestiv este mult mai puţin complicat decât cel al erbivorelor. De exemplu, multe erbivore au multiple stomacuri. Cantitatea de carne pe care carnivorele o consumă poate varia în funcţie de câteva aspecte. De exemplu, carnivorele cu sânge cald tind să ardă mai multe calorii, de aceea ele trebuie să vâneze şi să mănânce mai des pentru a-şi menţine nivelul de energie. Pe de altă parte, carnivorele cu sânge rece ard mai puţine calorii, astfel se pot odihni zile chiar luni între mese.

Carnivorele ca parte a lanţului trofic

Carnivorele se află pe al treilea nivel al lanţului trofic, de asemenea carnivorele consumă alte carnivore, erbivore sau omnivore, în funcţie de specie.

Carnivorele sunt cele care menţin echilibrate populaţiile altor animale. Dacă populaţiile de carnivore dispar din cauza unei afecţiuni, a unui dezastru natural, a intervenţiei umane sau a altor factori, zona poate deveni suprapopulată. Uneori carnivorele sunt aduse în anumite zone pentru a regla suprapopularea cu erbivore.

Vă recomandăm să citiţi şi umătoarele articole:

Alge carnivore ce mănâncă animale de 10.000 de ori mai mari decât ele au fost descoperite în Danemarca

Viaţa secretă a plantelor carnivore (VIDEO SPECTACULOS)

Cinci moduri uluitoare prin care plantele carnivore îşi prind prada