Home » Natura » Un nou studiu demonstrează sursa extraterestră a apei de pe Pământ

Un nou studiu demonstrează sursa extraterestră a apei de pe Pământ

Autor: Alexandru Voiculescu 02.19.2019
Un studiu al unei echipe internaţionale condusă de Institute of Space Sciences şi Institut d'Estudis Espacials de Catalunya, ambele din Spania, a dus la descoperirea că o clasă de meteoriţi numită chondrite carbonatice încorpora minerale hidratate alături de materialul organic din discul protoplanetar de dinaintea formării planetelor.

Cercetătorii, care şi-au publicat rezultatele în jurnalul Space Science Reviews, au notat că aceşti meteoriţi au jucat „un rol important în îmbogăţirea cu apă a Terrei”, întrucât au facilitat transportul elementelor volatile care erau acumulate în regiunile externe ale discului protoplanetar din care s-au format planetele, scrie Phys.

Chondritele carbonatice vin din corpuri asteroidale mai mici de sute de kilometri în diametru care nu s-au topit sau nu au trecut prin diferenţieri chimice precum planetele. Astfel, studiul oferă indicii cu privire la primele faze de acreţie ale primelor corpuri care au „coagulat” pentru a forma planetele. Meteoriţii analizaţi în această lucrare aparţin colecţiei antarctice a NASA, cu meteoriţi care au căzut în Murchison (Australia), în 1969, şi în Eanazzo (Italia), în 1824. Au fost studiate mostre reprezentative a două cele mai hidratate tipuri de chondrite carbonatice (grupurile CM şi CR).

„Este o mare dezbatere cu privire la originea apei pe Terra”

„Chondritele reprezintă resturi fosile ale creaţiei planetezimalelor, care furnizează informaţii despre procesele de acreţie ale primelor părţi ale planetelor şi de asemenea despre tot ce s-a întâmplat în interiorul lor imediat după formare. În acest studiu, dorim să mergem un pas mai departe pentru a identifica procesele de încorporare a apei în discurile protoplanetare”, explică Josep M. Trigo-Rodríguez, conducătorul studiului.

„Este o mare dezbatere cu privire la originea apei pe Terra, iar studiul nostru demonstrează că aceste chondrite carbonatice au putut transporta apa într-un mod foarte eficient. Această apă pare să vină din două tipuri de obiecte formate la distanţe diferite faţă de Soare: asteroizi cu apă şi comete. Desigur, pentru a cunoaşte originea apei pe Pământ, trebuie să studiem nu numai cometele, ci şi chondritele carbonatice care vin din populaţia asteroizilor. Aceasta era mult mai mare acum 4 miliarde de ani şi au suferit o destabilizare gravitaţională în timpul migraţiei lui Jupiter şi Saturn în orbitele lor actuale. Asteroizii care nu au sfârşit înghiţiţi de giganţii gazoşi au fost expulzaţi spre planetele solide şi spre alte zone din Sistemul Solar, transportând apa şi materialul organic din ele”, mai adaugă savantul.

Studiul arată şi implicaţiile directe ale originii apei pe Terra. „Calculele noastre indică faptul că, într-o eră care coincide cu aşa numitul Bombardament Greu produs de destabilizarea gravitaţională, miliarde de tone de chondrite carbonatice au ajuns pe Terra acum 3,8 miliarde de ani. Au făcut-o transportând în structura lor apă şi alte elemente volatile în forma mineralelor cu conţinut de apă”, a mai explicat Trigo.

Misterul apei de pe Pământ este aproape rezolvat, mulţumită unui nou studiu care ”schimbă enorm înţelegerea noastră cu privire la formarea planetelor”