Home » Natura » Cum păcălesc bondarii plantele să înflorească mai repede

Cum păcălesc bondarii plantele să înflorească mai repede

Autor: Ioana Matei 05.23.2020
Cum păcălesc bondarii plantele să înflorească mai repede
Sursa foto: Pixabay

Atunci când reginele bondarilor ies din hibernare, insectele au nevoie de polen și nectar pentru a-și începe noile colonii. Dacă se trezesc prea repede, ar putea exista șansa să nu fie destule plante deja înflorite.

Cercetătorii au descoperit că albinele au un mod aparte de a „comanda mai repede niște mâncare”. Micile insecte produc anumite modele din găuri în frunze. Astfel, stimulează plantele să înflorească chiar și cu săptămâni mai devreme decât ar trebui.

Totuși, există destule necunoscute despre strategia aceasta și despre modul în care a apărut.

„Este de-a dreptul surprinzător”, a spus Lars Chittka, ecologist de la Universitatea Queen Mary din Londra, care nu a fost implicat în cercetare. „Suntem doar la începutul explorării acestui fenomen”, a adăugat Chittka.

Bondarii păcălesc plantele să înflorească mai repede

Cercetătorii de la Universitatea ETH din Zürich au dat peste această descoperire atunci când au observat niște urme de mușcături caudate pe frunze. Aceștia studiau cum reacționează albinele la mirosul plantelor. Oamenii de știință au adăugat bondari la o seră de cercetare și au observat cum insectele produc găuri în formă de „semi-lună” pe frunză.

Inițial, cercetătorii au crezut că insectele se hrănesc cu lichidul din frunze, dar albinele nu au poposit îndeajuns de mult ca să obțină foarte mult. De asemenea, albinele nu au adus înapoi la colonie nicio părticică din frunze.

O observație cheie a fost că bondarii de la coloniile cu mâncare mai puțină distrugeau cu mai mult entuziasm frunzele. Astfel, a fost sugerat un alt scop. Cercetătorii s-au întrebat dacă daunele asupra frunzelor ar fi putut provoca plantele să înflorească mai repede și astfel să ofere polen insectelor înfometate.

De asemenea, unele plante înfloresc mai repede atunci când sunt stresate sau bolnave pentru că astfel de amenințări oferă un imbold pentru o reproducere mai rapidă, scrie ScienceMag.

Pentru a afla dacă pagubele asupra frunzelor provoacă înflorirea mai rapidă, cercetătorii au tăiat găuri similare în frunze. Acele plante au înflorit mai devreme, dar nu așa de mult precum cele mușcate de bondari. O posibilitate ar fi că saliva de albină ar putea conține chimicale care induc înflorirea, a declarat Chittka.

Totuși, cercetătorii sunt încă nedumeriți de un astfel de comportament. Este puțin probabil ca albinele muncitoare să învețe acest truc. Acestea trăiesc doar o lună și nu ar avea destul timp să vadă rezultatele trudei lor.

Dacă acest comportament se bazează pe instinct, este greu de înțeles cum ar fi putut evolua, mai spus Chittka. „Ca toate acestea să fi survenit în urma procesului evoluționar de încercări și greșeli ar fi surprinzător”, a adăugat Chittka.

Cum se reproduc, de fapt, albinele? O descoperire recentă a schimbat tot ce ştiam despre modul de reproducere

Schimbarea radicală cauzată de pandemia de coronavirus. Ce se întâmplă cu albinele şi cu polenul

O dietă săracă în zahăr afectează sănătatea reginelor bondarilor

Bondarii sunt în pericol de extincţie precum albinele. Ce se va întâmpla cu planeta noastră dacă ar dispărea definitiv?