Home » Natură » Cum se reproduc, de fapt, albinele? O descoperire recentă a schimbat tot ce ştiam despre modul de reproducere

Publicat: 14.05.2020
O subspecie de albine melifere, Apis mellifera capensis, se reproduce în mod asexual.

Un studiu al cercetătorilor de la Universitatea Sydney, Australia, a arătat că o subspecie de albine melifere, Apis mellifera capensis, se reproduce în mod asexual şi asta datorită unei singure gene: GB45239, aflată pe cromozomul 11, notează Phys.

„Oamenii de ştiinţă au căutat această genă în ultimii 30 de ani. Acum că ştim că este pe cromozomul 11, am rezolvat un mister”, explică profesorul Benjamin Oldroyd. Acesta mai adaugă: „Sexul este un mod ciudat pentru a te reproduce şi totuşi este cea mai comună formă de reproducere pentru animalele şi plantele de pe planetă. Este un mister biologic major de ce are loc atât de mult sex şi nu care are sens din punct de vedere evolutiv. Asexualitatea este un mod mult mai eficient de a te reproduce şi din când în când vedem că o specie revine la ea”.

În cazul acestei specii, care îşi are originea, studiile au arătat că mutaţiile genetice permit albinelor muncitoare să depună ouă care dau naştere doar femelelor. Profesorul explică faptul că în cazul acestor albine masculii sunt inutili şi că aceştia sunt „reincarnaţi” ca regine.

„În loc să fie o societate cooperantă, coloniile de albine de miere  sunt conduse de conflict, deoarece orice muncitoare poate fi reîncarnată genetic ca următoarea regină. Când o colonie îşi pierde regina, muncitorii se întrec pentru a fi mama următoarei regine”, explică prof. Oldroyd.

Cercetătorii explică faptul că această capacitate de reproducere asexuală a fost identificată doar la albinele din specia Apis mellifera capensis, originară din Africa de Sud. De asemenea, aceste albine au corpul mai mare şi au tendinţa de a avea un comportament parazitar, infiltrându-se în alte colonii unde ouăle. Statisticile arată că anual peste 10.000 de stupi care produc miere pentru comercializare sunt distruşi din cauza acestui comportament.

Studiul a fost publicat în Current Biology.

Descoperirea inedită! O albină are corpul împărţit în două: jumătate mascul şi jumătate femelă