Home » Natura » Un marsupial gigantic, înrudit cu vombații, colinda în Australia în urmă cu 25 de milioane de ani

Autor: Mihaela STOICA 06.29.2020
Mukupirna, viziunea artistului / Credit foto: Peter Schouten

O rudă de dimensiuni mari ale vombaților (Wombats), o specie de mamifere marsupiale asemănătoare cu urșii, a cutreierat pădurile din Australia în urmă cu circa 25 de milioane de ani. Recent, paleontologii au clasificat fosilele acestuia ca fiind o specie nouă.

Fosilele acestui animal, reprezentând părți din craniu și din schelet, au fost descoperite în 1973 în Lacul Pinpa din nord-estul Australiei de Sud.

Reanalizarea rămășițelor acestuia a arătat că reprezintă o specie nouă, potrivit anunțului făcut de oamenii de știință, citați de Reuters.

Denumit Mukupirna nambensis, mamiferul se hrănea cu plante și avea membre superioare în formă de lopată și membre anterioare puternice, ceea ce a indicat că era un bun săpător.

Mukupirna, care înseamnă „oase mari” în limba aborigenilor, oferă o perspectivă asupra evoluției Vombatiformelor, un subordin de marsupiale din care fac parte koala și vombat.

Acesta era o rudă a vombatidelor, animale musculoase asemănătoare urșilor, dar cu picioarele scurte. Mukupirna prezenta trăsături scheletice care arată începuturile anumitor trăsături ale vombaților, cum ar fi abilitatea pentru săpat, deși probabil nu putea să se îngroape ca ruda sa.

Mukupirna, de cinci ori mai mare decât un vombat

Australia nu a fost dominată de mamifere placentare, precum pisici, câini, elefanți, maimuțe, cai și altele, cum s-a întâmplat pe majoritatea continentelor după dispariția dinozaurilor, în urmă cu 66 de milioane de ani. Pe continentul australian au dominat marsupialele, mamifere care dau naștere unor pui imaturi care trebuie transportați și alăptați într-un sac aflat pe burta mamei.

Mukupirna cântărea aproximativ 150 de kilograme, similar cu un urs negru american și era de cinci ori mai mare decât vombații moderni.

Vombat comun
Vombat comun / Credit foto: Pixabay

„Poate arăta aproape ca un vombat, dar cu un cap mai mic, membre mai lungi, mai puțin robuste și o coadă mai lungă. Probabil s-a hrănit cu rădăcini și tuberculi, pe care i-ar fi putut săpa cu labele sale puternice”, a spus Robin Beck, lector în biologie la Universitatea din Salford (Marea Britanie), care a condus cercetarea.

„Este un animal foarte neobișnuit, înrudit cu vombații, dar cu propriile sale caracteristici unice care ne-au determinat să-l clasificăm în propria familie”, a adăugat Beck.

Studiul despre Mukupirna nambensis a fost publicat în revista Scientific Reports.

O descoperire fără precedent arată rezistența culturii aborigene din Australia