Home » Natura » Motivul pentru care 750 de milioane de ţânţari modificaţi genetic vor fi eliberaţi în Arhipelagul Florida Keys

Redactia Descopera.ro 08.22.2020

Autorităţile locale din Florida Keys, statul american Florida, au decis să aprobe planul prin care în 2021 şi 2022 vor fi lăsaţi în libertate peste 750 de milioane de ţânţari modificaţi genetic, în scopul combaterii ţânţarului febrei galbene. Această decizie a generat obiecţii virulente din partea localnicilor şi unei coaliţii de ONG-uri de mediu.

În 2009 şi 2010 focarele locale de febră denga, răspândită de către ţânţarul febrei galbene (Aedes aegypti), au creat disperare în districtul Florida Keys, multiplele eforturi depuse pentru eradicarea insectei dovedindu-se inutile. În 2012 districtul a solicitat sprijinul companiei Oxitec. Compania a dezvoltat un ţânţar de sex masculin, numit OX513A, care este programat să moară înainte de vârsta adultă, cu excepţia cazului în care a fost crescut în apă care conţine tetraciclină, relatează CNN.

Masculii sterili OX513A pot să trăiască şi să se împerecheze cu femelele, însă urmaşii lor, de ambele sexe, vor moşteni programarea şi vor muri, limitând astfel creşterea populaţiei de ţânţari.

Pot fi ţânţarii modificaţi genetic o alternativă viabilă la pulverizarea de insecticide?

Proiectul pilot este creat pentru a testa dacă ţânţarii modificaţi genetic sunt o alternativă viabilă la pulverizarea de insecticide împotriva ţânţarului febrei galbene, specia de ţânţar care este purtătoarea a numeroase boli grave precum denga, febra galbenă, febra Chikungunya şi febra Zika.

Testele făcute în Insulele Cayman, Panama şi Brazilia au avut o rată mare de succes. De exemplu, într-o zonă urbană a Braziliei, prezenţa lui Aedes aegypti a fost redusă cu 95%.

Agenţia pentru Protecţia Mediului a aprobat solicitarea firmei Oxitec după mai bine de zece ani de investigare la nivel internaţional a impactului ţânţarului modificat genetic asupra sănătăţii umane şi a mediului.

Dar vestea creării insectei modificate a dus la reacţii violente în Florida unde peste 240.000 de oameni au semnat o petiţie Change.org împotriva proiectului. Localnicii sunt supăraţi, refuzând să fie trataţi drept „cobai” pentru ţânţarul „superinsectă” sau „Robo-Frankenstein”.

„Având în vedere toate crizele urgente cu care se confruntă ţara noastră şi statul Florida – pandemia de COVID-19, nedreptăţile rasiale, criza climatică – administraţia a folosit banii contribuabililor şi resurse guvernamentale pentru un experiment de tip Jurassic Park”, a spus Jaydee Hanson, director de politici la Centrul Internaţional pentru Evaluarea Tehnologiei şi Siguranţa Alimentară, într-un comunicat emis miercuri. Acesta susţine că agenţia pentru protecţia mediului a refuzat să analizeze cu seriozitate riscurile de mediu.

„Tânţarul prietenos” de ultimă generație

Oxitec a dezvoltat între timp o a doua generaţie de tehnologie, de „ţânţar prietenos”, şi a retras cererea pentru prima variantă. Noul ţânţar mascul OX5034 este programat să ucidă doar ţânţarii de sex feminin, masculii supravieţuind mai multe generaţii şi transmiţând urmaşilor de sex masculin genele modificate.

Anumite grupuri de protecţie a mediului sunt îngrijorate că răspândirea genelor masculilor în populaţia sălbatică ar putea dăuna speciilor de păsări, insecte şi mamifere ameninţate şi pe cale de dispariţie, care se hrănesc cu ţânţari.

„Eliberarea de ţânţari modificaţi genetic va pune în mod inutil locuitorii Floridei, mediul şi speciile pe cale de dispariţie în pericol, în mijlocul unei pandemii” a spus într-o declaraţie de miercuri Dana Perls, manager de programe alimentare si tehnologie al organizaţiei Friends of the Earth.

A fost înregistrat de transmisie a febra denga sau „febra oaselor rupte” prin contact sexual neprotejat