Home » Stiinta » Cercetătorii au identificat mutația virusului Zika care a cauzat răspândirea rapidă și defectele congenitale

Ioana Matei 08.07.2020

O echipă de cercetători de la Universitatea din Texas a descoperit o mutație a virusului Zika care ar fi responsabilă pentru transmiterea virală din 2015 – 2016 și pentru apariția microcefaliei în cazul bebelușilor născuți de femei infectate.

Studiul a fost publicat în Proceedings of the National Academy of Sciences.

Virusul Zika a cauzat o epidemie globală în anii 2015 și 2016. Precum West Nile, febra Dengue și virusul Chikungunya, virusul Zika este transmis în primul rând de țânțari. Aceste virusuri reprezintă amenințări constante asupra populațiilor care trăiesc în zone cu țânțari. Doar virusul Dengue cauzează 390 de milioane de infecții în fiecare an.

De asemenea, din cauza faptului că aceste virusuri circulă între țânțari și animale sau oameni, sunt predispuse la mutații genetice, astfel devenind extrem de capabile să cauzeze epidemii.

Mutația V473M din Zika, responsabilă pentru transmiterea rapidă și defectele din naștere

Potrivit noului studiu, oamenii de știință au identificat o mutație a virusului Zika care poate spori transmiterea de la mame la bebeluși în cazul șoarecilor, pot crește riscul apariției bolilor neurologice și rata mortalițății în șoarecii nou-născuți.

„Studiul nostru demonstrează că mutația V473M din Zika, care a avut loc înainte de epidemia din Americi, sporește abilitatea acumulării de particule de virus în celulele infectate. Acumularea virusului duce la o transmitere maternă crescută și un risc crescut de boli”, a explicat Pei-Yong Shi, profesor la Universitatea din Texas, potrivit MedicalXpress.

COVID-19 nu va fi ultimul virus cu care vom avea de-a face

„Schimbarea genetică observată aici, combinată cu imunitatea naivă de grup, ar fi putut să fie responsabilă pentru epidemia de Zika și bolile grave apărute în 2015 și 2016”, a mai adăugat Pei-Yong Shi.

„Există peste 500 de arbovirusuri cunoscute, 100 dintre acestea fiind capabile să cauzeze boli umane”, a declarat Chao Shan, unul dintre autorii studiului.

„Virusurile RNA sunt patogenii responsabili cel mai des pentru epidemii și focare, inclusiv Ebola și SARS-CoV-2. Înțelegerea mecanismului de transmitere virală este esențială pentru a depista și a reacționa în cazul viitoarelor focare. Deși lumea se confruntă momentan cu COVID-19, sunt sigură că noul coronavirus nu va fi ultimul virus cu care vom avea de-a face”, a mai precizat Pei-Yong Shi.

Teoreticienii conspiraţiei au un răspuns la întrebarea DE UNDE A VENIT virusul Zika?

Efectele provocate de virusul Zika asupra creierului uman