Home » Stiinta » Ţânţarii modificaţi genetic ar putea să oprească răspândirea a patru tulpini asociate febrei denga

Adrian Popovici 01.23.2020
Febra denga este un virus transmis prin înţepătura de ţânţar.

Ţânţarii sunt responsabili de transmitere diferitelor tulpini ale virusului care cauzează febra denga şi din această cauză oamenii de ştiinţă au teoretizat că o serie de inginerii biomedicale asupra acestora poate reprezenta o modalitate prin care infecţiile ar putea fi ţinute sub control. În general, cercetătorii se concentrează asupra unei singure tulpini a virsului, dar, după cum au anunţat cercetătorii de la Universitatea California San Diego (UCSD), acum este posibilă modificarea ţânţarilor pentru a împiedica răspândirea a patru astfel de tulpini, notează Medicalxpress.

Cercetătorii conduşi de către dr. Omar Akbari au identificat, în prima parte, o serie de anticorpi umani care suprimă evoluţia virusului răspunzător de febra denga. Ulterior, oamenii de ştiinţă au modificat femele de ţânţar din specia Aedes aegypti, responsabilă de transmiterea virusului, astfel încât să sintetizeze respectivii anticorpi.

„Odată ce femela consumă sânge, anticorpii sunt activaţi şi exprimaţi”, explică dr. Omar Akbari. Acesta mai adaugă: „Anticorpii sunt capabili să împiedice replicarea virusului şi să împiedice diseminarea sa prin sistemul ţânţarilor, care împiedică apoi transmiterea acestuia la om. Este o abordare eficientă”.

Cercetătorul explică faptul că pentru a crea acest sistem care poate suprima transmiterea virusului denga prin intermediul ţânţarilor, tehnologia de editare genetică CRISPR Cas9 se dovedeşte a fi un instrument extrem de important şi asta deoarece, prin intermediul femelelor, factorii genetici care asigură producerea anticorpilor pot fi diseminaţi în interiorul unor populaţii foarte mari.

Identificarea unor astfel de metode care conferă ţânţarilor imunitate în faţa infecţiei şi care opreşte transmiterea virusului către om se dvedeşte a fi în prezent cea mai bună metodă de abordare a problemelor pe care le cauzează febra denga, dat fiind faptul că, în prezent, nu există un tratament specific pentru această maladie.

„Ţânţarii au primit reputaţia negativă de a fi cei mai mortali ucigaşi de pe planetă, deoarece sunt > care transmit boli precum malaria, denga, chikungunya, Zika şi febra galbenă care au pus colectiv 6,5 miliarde de persoane în pericol la nivel global […] Până de curând, lumea s-a concentrat pe distrugerea acestui >. Munca din laboratorul Akbari care are ca scop > ţânţarului în loc prin prevenirea transmiterii bolilor, fără a elimina aceste insecte. Acest studiu arată că este posibilă imunizarea ţânţarilor şi previnrea capacităţii lor de a transmite virusul dengue, şi potenţial alţi agenţi patogeni purtaţi de ţânţari”, a explicat Suresh Subramani, profesor de biologie moleculară al UCSD.

Studiul Broad dengue neutralization in mosquitoes expressing an engineered antibody a fost publicat în PLoS Pathogens.